Home ReviewsAlbum Reviews THISQUIETARMY/TOM MALMENDIER – Steppe (Norwegianism Records).

THISQUIETARMY/TOM MALMENDIER – Steppe (Norwegianism Records).

Het Nederlandse label Norwegianism Records is opgericht door het Dead Neanderthals duo René Aquarius en Otto Kokke. Beide artiesten vonden geen tijd meer om door te gaan met het label door hun vele muziekprojecten. De nieuwe eigenaar Hans van der Velden zorgt nu voor het label dat gespecialiseerd is in het uitbrengen van noise, free-jazz, drone, grindcore, power-elektronica en andere rare dingen voor de massa. Hans van der Velden is ook de initiator van het alternatieve muziekevenement Hans Festival dat plaatsvindt in Diepenheim Nederland.

De Canadese experimentele gitarist Eric Quach (thisquietarmy) en de Belgische drummer Tom Malmendier bundelden hun krachten. Beide muzikanten ontmoetten elkaar op het Beauté Soniques-festival in Namen (België) voor een concert van het Hypnodrone Ensemble in het najaar van 2016. Ze werden geïnspireerd door de continentale reisverhalen en ontmoetingen in de undergroundscene. Tom Malmendier is een autodidactische drummer die meer geïnteresseerd is in het geluid dan in de pure techniek van het instrument. Spelen met geluiden en improviseren werd een groot deel van zijn werk als muzikant.

Steppe is een samenwerking van twee artiesten die hun talenten en improvisaties smelten tot een mix van drones en soundscapes ondergedompeld in enorme variaties van drum en percussiewerk. Tom Malmendier  laat op deze opname niet alleen intensieve stukken horen. Zijn percussie flirt ook op de oppervlakte tussen de diepe drones en effecten van gitaartovenaar Eric Quach. De gevarieerde sferen gecombineerd met het intense drummen maken van Steppe een interessant werkstuk. Gitarist Eric Quach laat opnieuw zien dat hij een meester is in het creëren van meesterlijke drones uit een andere dimensie.

Tom Malmendier rammelt als een bezeten timmerman de gitaardrones van Eric Quach in een solide en sterke klankconstructie. De waanzinnige geluidsmuren hebben diepte en zijn gevuld met de dynamische input van de Belgische drummer. Steppe is een krachtige en onvoorspelbare release met verrassende atmosferische stemmingen. We beschouwen dit kunstwerk als één van de betere samenwerkingsverbanden die thisquietarmy al op zijn ellenlange lijst van releases staan heeft.