Home ReviewsAlbum Reviews THERAPY? – Cleave (Marshall Records).

THERAPY? – Cleave (Marshall Records).

Het Noord-Ierse Therapy? bestaat volgend jaar 30 jaar en dat vieren ze met hun vijftiende studioalbum Cleave. Nog steeds is dit trio enorm populair, hun concerten zijn bijna onmiddellijk uitverkocht. Of dit nu is uit nostalgie of om de nieuwe nummers uit te checken, is maar zeer de vraag.

De productie voor deze nieuwe plaat lag in handen van Chris Sheldon die ook achter de knoppen zat bij Troublegum, Semi-Detached en High Anxiety. Frontman Andy Cairns beschrijft de nieuwe plaat als een combinatie van Nurse, Pleasure Death en Troublegum, maar dan in een totaal nieuwe, 21ste eeuw productie. Wat een vrij vage omschrijving is, maar eigenlijk heeft hij wel gelijk. Ze maken nog steeds knallers van songs, maar er springen geen nummers meer uit. De kunst om iets unieks te schrijven zit er blijkbaar niet meer in.

Opener Wreck It Like Beckett bevat wat metal-elementen en dat is nieuw voor Therapy?, of dit echt een meerwaarde geeft aan het nummer laten we in het midden. Dit is wel het enige vernieuwende element aan deze plaat. Want vanaf het tweede nummer Kakistocracy tot de afsluiter No Sunshine krijgen we meer van het typische recept van Therapy?: stevige metalpunkrock gecombineerd met catchy refreinen.

Cairns, McKeegan en Cooper hebben weer een stevig album neergezet waar de fans van zullen smullen. Maar of ze hier nieuwe zieltjes mee zullen winnen, denken we niet. Het is gewoon meer van hetzelfde, maar in een nieuwe verpakking.