Home ReviewsAlbum Reviews THEBOU – Let it out (Eigen Beheer)

THEBOU – Let it out (Eigen Beheer)

by Stefan Schemmann

Veel van de popduo’s die rondzwerven in het land van de elektronische popmuziek zijn ooit Kraftwerk en Sparks tegengekomen. Kraftwerk staat voor interesse in experiment en Sparks voor een voorliefde voor popmuziek die meer wil zijn dan een radiohit van drie minuten. Thebou wil ook meer. Alles op deze plaat klinkt goed doordacht en toch is het niet alleen muziek voor het hoofd en de elektronicus. Ze entertainen met popmuziek van het goede, dansbare soort.

De synthesizers klinken analoog, net als op Computerwelt begin jaren tachtig, maar in plaats van de computerstemmen die Kraftwerk gebruikte, zingt Pieter Theelen zijn teksten. Hij verwerkt verschillende boodschappen in zijn liedjes, bijvoorbeeld in Just try. Het gaat over hoe moeilijk het kan zijn om de eerste stappen te zetten. Doe het gewoon, zingt Pieter. De tweede track roept op tot beweging en heet daarom ook Keep on Moving. Als je de single nog niet hebt gehoord, kun je dat hier doen. En we zitten er middenin. I will stay is ook al verkrijgbaar als video en single.

Een elektronische shuffle beat tijdens Let it out doet ons opkijken, de synths klinken wat mysterieuzer. Iemand heeft zoveel gedachten in zijn hoofd dat de druk bijna te groot wordt. Desondanks klinkt de track zelf niet gestrest.

Het laatste nummer Feel it is de pophit van de ep. Pop zoals Thebou het definieert weliswaar. Laten we hier denken aan de betere Erasure tracks waarop je kunt horen dat Vince Clarke ook ABBA heeft gestudeerd. Vince Clarke is zijn mojo eigenlijk al lang kwijt. Thebou kan en durft het nog steeds.

Voor ons is het de grote kunst om muziek te maken die niet fantasieloos klinkt maar ook niet op je zenuwen werkt. Liedjes die je kunt afspelen terwijl je studeert voor je volgende tentamen maar ook ep’s waar je bewuster naar kunt luisteren en die dansbaar zijn. Zelfs culthelden als Sparks klinken af en toe irritant door hun verheven zang. We luisteren graag naar de experimenteervreugde van Kraftwerk, maar soms kun je geen tafeltennistoernooi winnen met hun geluid.

Thebou werkt als bewust muziekgenot, maar ook als achtergrondmuziek. Daarom kun je de ep vele malen beluisteren voordat je iets anders nodig hebt.

03/10 – De Steeg (Aalst)
18/10 – Crate Records (Kortrijk)