Home ReviewsAlbum Reviews THE TAPE RECORDERS – Wire (Somewherecold Records)

THE TAPE RECORDERS – Wire (Somewherecold Records)

Wire is het debuutalbum van The Tape Recorders op het Amerikaanse Somewherecold Records. De Argentijn Gabriel Rojo is niet alleen auteur in het dagelijks leven, maar ook de geluidskunstenaar achter dit elektronisch muziekproject. Hij liet zich op enkele tracks bijstaan door Mel Helmick die verantwoordelijk is voor de veldopnames en het artwork. Diego Masarotti (ook bekent als Dyb) knutselde mee aan de soundscapes op het album.

The Tape Recorders bewandelt verschillende elektronische muzikale paden met zéér herkenbare invloedssferen. Tijdens onze eerste luistersessie voelden we ons terug gekatapulteerd naar de tijden waar Vangelis, Tangerine Dream, Jean-Michel Jarre en Klaus Schulze de elektronische muziek wereldwijde bekendheid gaven met hun schitterende platen. Wat we op Wire te horen kregen hadden we echter al allemaal eens tussen onze oortjes horen gonzen. De old school synthesizer muziek van Gabriel Rojo is een geluidscollage van ambient, flarden new age met duidelijke Kitaro-invloeden, Berlijnse school en easy listening composities.

Een release die op het eerste gehoor wat stroef aanvoelde gaven we toch de kans om even uit te dampen en enkele keren opnieuw te beluisteren. Een inspanning die de verschillende lagen van geluidsopbouw langzaam naar de oppervlakte bracht, en ons de weg wees naar klanklandschappen waar meer te ontdekken valt dan op het eerste gehoor leek. De muziek verschuift op het tweede deel van Wire naar meer dromerige sferen met zachte ambient structuren waar diverse achtergrondgeluiden en samples in opduiken.

Wire is een Zuid-Amerikaanse interpretatie van kosmische muziek die wat rijptijd en geduld vraagt. De sonische deiningen van The Tape Recorders hebben een diverse inhoud en sfeer die maar langzaam tot zijn recht komt. Deze uitgave heeft een lage toegankelijkheidsdrempel en kan een mooie introductie zijn voor muziekliefhebbers die het elektronisch muziek genre nog niet echt verkent hebben.