Home ReviewsAlbum Reviews THE ROSWELL INCIDENT – Trapped Part One (Belgian NeuMusik – Wool-E Discs).

THE ROSWELL INCIDENT – Trapped Part One (Belgian NeuMusik – Wool-E Discs).

In dit ongelofelijk muzikaal vruchtbare Belgenland waar postpunk, pop, indie en allerlei zware metalen gieren, likken we ook nog eens graag aan de smaakvolle elektronicataart die steeds meer in de schijnwerpers komt. The Roswell Incident brengt al een decennium lang werk in eigen beheer uit. Hun vijfde release, Trapped Part One werd onder het toezien van de herder van Wool-E Discs uitgebracht.

De broertjes Buytaert lieten bij hun cd voorstelling van Trapped Part One op het elektronisch minifestival Sonic Emissions, geen noot horen van hun laatste worp. Eigenwijs zoals ze zijn, kregen de aanwezigen al een voorsmaakje van Trapped Part Two. De muziek van The Roswell Incident is geïnspireerd op de muziek uit de jaren ’70 van Klaus Schulze en Tangerine Dream waaraan eigen elementen zijn toegevoegd. De lange stukken zijn meestal sequencer gebaseerd en geïmproviseerd.

Trapped Part One bevat twee uitgesponnen tracks die als ontsnappingscapsules bij het doorboren van een onbekende dampkring, prachtige elektronisch gestuurde werelden tevoorschijn toveren. Langzaam worden de spanningen opgebouwd tot mysterieuze oorden van geluid. De sequencers laten zich horen maar de fijnzinnige ingetogenheid houdt alles mooi in balans. De sound van The Roswell Incident is herkenbaar (Berlijnse school stijl) maar de gebroeders Buytaert slagen er wel in om eigen ideeën en experimentele substructuren te laten binnenglijden in hun werk.

De tweede track (Trying To Escape Möbius Timeshift) start met ijle en mysterieuze soundscapes die een ontmoeting met donkere materie suggereren. Een boeiend experimenteel pad wordt met gesequencete tonen begeleid. De opbouw van het drieënveertig minuten lange nummer is langzaam maar verveelt geen seconde. Er sluipen voldoende achtergrondgeluiden doorheen de herhalende patronen om de aandacht vast te houden en de luisteraar te laten meeslepen in een door elektronische klanken gevoede buitenaardse trip. De track ontploft met een wervelwind van sonische klanken en uitstralingen.

The Roswell Incident streek met Trapped Part One onze trommelvliezen netjes in de juiste plooien. De golvende elektronische pulsen zorgden voor een hersengewichtloosheid waarbij ons verstand kon ontsnappen in de eindeloze ruimtes van de kosmos. Trapped Part One is een fantastische release van eigen bodem. Space is the place of The Roswell Incident. Wanneer komt Trapped Part Two eraan?

BANDCAMP