Home ReviewsAlbum Reviews THE NECRONOMICON PAGES (Eight Tower)

THE NECRONOMICON PAGES (Eight Tower)

De Necronomicon is een legendarisch verboden boek geschreven door Abdul Alhazred en de basis voor de Mythe van Cthulhu die door schrijver Howard Phillips Lovecraft in veel van zijn werk aan bod kwam en er meestal zelfs de essentie van vormde. Velen denken dat het boek echt bestaat, ondanks het feit dat Lovecraft zelf heeft aangegeven dat alle informatie tot hem is gekomen tijdens een verwarring stichtende droom.

In elk geval blijft het boek tot de verbeelding spreken, in zoverre dat er nog steeds schrijvers zijn die zich erdoor laten inspireren en nieuwe verhalen schrijven met het boek en zijn al dan niet bekende inhoud en het werk van Lovecraft dienaangaande als inspiratiebron. De titel van het boek is dezelfde als de cd, die als bundel kunnen worden aangeschaft of elk apart.

Hier hebben we het puur over de muziek, die de luisteraar helemaal in de sfeer trekt van het werk van Lovecraft en de wereld van Cthulhu. De occulte sfeer wordt goed verklankt door onder meer Mombi Yuleman, Mario Lino Stancati en The Kronos Deathcult. Allen hebben zich ondergedompeld in de soms groteske wereld van de schrijver en het verboden boek en komen met uniek werk voor deze verzamelaar. Titels als Aga Mass Ssaratu, Black Sky, Drowned World en The Madness Of Alhazred zetten de insteek van samensteller Raffaele Pezzella verder in de verf.

Interessant is ook dat het niet opnieuw om het bekende deelnemersveld alleen gaat, maar er ook nieuwe, of toch voor onze oren nieuwe, aan bod komen, waaronder Caldon Glover en Infinexhuma.

Ook los van de artiesten is dit een zeer aangename verzamelaar vol heerlijke drones en dark ambient met veel sfeer en hier en daar wat aangrijpende industrial. Meer moet dat niet zijn wat ons betreft.

BANDCAMP