Home ReviewsAlbum Reviews THE MARS MODEL – Francobelga (Wool-E Discs)

THE MARS MODEL – Francobelga (Wool-E Discs)

Francobelge. Een legendarische winkel in het Gentse die onlangs de pijp aan Maarten gaf en die voor iedere stropdrager het mekka was voor allerlei moeilijk te vinden kuisproducten. We verzinnen het echt niet, maar Francobelga (ja, met een a) is ook de titel van de eerste ep van The Mars Model. Heeft niks met die fameuze winkel te maken, wel dat de leden van deze band zowel in Kortrijk als Rijsel wonen.

Een internationaal onderonsje dus, en ook met mensen met een punk- en hardcoreverleden. Zo zat zanger Hans Verbeke bij bands als Liar, Blindfold, Rise Above, Sledgehammer en Your God Is Dead. Ook auteur van het 600 pagina’s tellende boek The Story of H-8000 Hardcore en ook een naam die hier al een paar keer de revue is gepasseerd, want Hans is ook een medewerker bij Luminous Dash. Wie zei daar alweer dat we altijd vriendelijk dienen te zijn over het werk van onze collega’s? Ook in de groep aanwezig: Dominiek de Candt die we kennen van de strafste band uit Quickie-city, de Definitivos.

Op de ep vind je vier tracks. Hoe het precies komt, kunnen we niet zeggen maar om één of andere reden staat de volgorde van de liedjes verkeerd. Of de man van de lay-out hiervoor zijn C4 heeft gekregen kunnen we niet zeggen, wel weten we dat The Mars Model garant staat voor iets wat het midden houdt tussen metal en goth zonder dat je hiervoor de gevreesde term gothmetal moet bovenhalen.

De vraag is natuurlijk wat het dan wel is. Als we het Vlaams houden, kunnen we de naam Doganov droppen, maar open we de grenzen (hoewel verboden in deze vreemde tijden) neigen we in de richting van Killing Joke. Gebald, maar zeer melodisch. Rijk zullen ze er niet van worden, maar voor de luisteraar die het moet hebben van melancholische songs met een knipoog naar de 80’s levert het vier goede songs op.