Home ReviewsAlbum Reviews THE LIBRARY SISTERS – EP (Eigen Beheer).

THE LIBRARY SISTERS – EP (Eigen Beheer).

The Library Sisters. Leuke naam, maar laat je niet al te vlug om de tuin leiden, want er zijn in de verste verte geen zusjes in zicht, wel gaat het om het duo Marlies Opsomer en Peter Clasen. Een band die eigenlijk “toevallig” is ontstaan. De twee vrienden waren aanwezig op het festivalletje Zomer Op De Koer van GC De Rinck. Het toeval (of in hun geval het geluk) wil dat één van de acts niet kan spelen. De twee muzikanten denken er een paar minuutjes over na en stappen op de programmator af met het voorstel om het gemis op te vangen door zelf het podium op te kruipen.

Voor Peter was het na Neven een tijdje geleden dat hij nog eens op het podium stond en naar verluidt is Marlies altijd wel in voor iets in waar de modale mens zijn neus voor ophaalt. Daarmee werd het startsein voor The Library Sisters gegeven. Het lijkt het verhaal van een goed verzonnen biografie, maar soms ontstaan de beste dingen uit louter toeval.

Het spontane optreden werd door de technieker van dienst op tape vastgelegd en dat vormde de basis voor Clouded Dreams, wat het eerste album van dit Brusselse duo was die zich gemakshalve als een down-tempo duo bestempelt.

En nu is er een ep met daarop vier nummers die in de remixmolen zijn beland. Je kan veel zeggen over The Library Sisters, maar beslist een tweetal dat eigenzinnig haar weg kiest. Het mooiste voorbeeld, en de beste track is Believe In The Moonlight. Een klanktapijt vol beats met daarop de zachte stem van Marlies Opsomer. Het resultaat zit hem ergens tussen de catchy popsongs van Hooverphonic, het venijn van Portishead en het fabelachtige van Boards Of Canada. Elektropop zo je wil, maar toch een tikkeltje anders.

Op de ep wordt voor een breed muzikaal universum gekozen. Zo wordt er op You Are My Fuel gretig gebruik gemaakt van allerlei dub-effecten, terwijl de speelse technopop van Sweet And Sour in een soort van 60’s France Gall-feel dropt. Elektronica voor wie graag door het raam staart. Op afsluiter Let Us Dream hoor je zelfs de vogeltjes fluiten. Apart toch die bibliotheekzusjes…