Home ReviewsAlbum Reviews THE IMMORTAL SAMSARA TRAVELERS – Hanging Gardens in Glacial Apocha (Utech Records)

THE IMMORTAL SAMSARA TRAVELERS – Hanging Gardens in Glacial Apocha (Utech Records)

by Serge Timmers

Ergens in een verre toekomst ligt een nieuwe wereld. Daar wonen mensen, in principe nog steeds homo sapiens maar geëvolueerd naar een intelligente en zachtaardige versie. Ze leven volgens Boeddhistische waarden maar tegelijkertijd staan ze technisch en wetenschappelijk op een enorm hoog niveau. Ruimtevaart is zoals de bus nemen naar een dorp verder, architectuur is groen, het leven is mooi. Dat is althans de visie van Belgische psych-tovenaar Stanley Christiaensen (Polymelia). Samen met drone-gitarist Robert Halloran heeft hij muziek op deze visie gezet. Voor het indrukwekkende visuele aspect zorgde Hervé Scott Flament. Het geheel is een lekkere portie aardsdonkere dronemetal voor fans van Sunn O))) en Nadja.

Artwork © Hervé Scott Flament

Want daar zit toch wel een kleine tegenstrijdigheid. Enerzijds is er de kleurrijke hoes en de aantrekkelijke toekomstvisie, anderzijds is er de duistere, slepende muziek. Misschien zit ook hier een symboliek achter. Ook al zijn we ver geëvolueerd en ook al hebben we de wetenschap en techniek om iedereen gezond en in leven te houden, er zullen altijd wel duistere kanten aan de homo sapiens zijn. We zijn nu eenmaal een bizar wezen. Gelukkig dat die duisternis er dan vooral op muzikaal vlak uitkomt. Met drones en soundscapes die ons diep raken en onze ingewanden doen trillen van plezier.

De vier-track begint met de acht minuten durende intro Samsarishi Portal To The Second Glacial Epoch, dat zich meteen hult in slepende drones, analoge synths en sjamanistische gezangen. De toon is meteen gezet want wat volgt is een hypnotiserende trip die op laag volume neigt naar ambient en op hoog volume naar drone-doom. Spacing Guild Sustain volgt het voorbeeld van zijn voorganger maar draait wel eens goed aan de distortion knop. Hierdoor krijgt het nummer echt die vette, bijtende sound van topkwaliteit drone-doom.

Op Bolomb Combor wordt het nog net iets experimenteler. Beats en percussie vullen de beangstigende drones aan, om dan weer weg te sterven. Helemaal op het einde krijgen we nog het epische drieluik Rites of the Indukush, Battle of Hydaspes, At the Edge of the Known World, een droneknaller van formaat. Hiermee zet The Immortal Samsara Travelers zich duidelijk op de Belgische drone en doomkaart. Dit album is afwisselend, intense en meeslepend, een must-have voor dronefans. Het komt uit op het Amerikaanse Utech label, dat ook albums van Dead Neanderthals en NNMM heeft uitgebracht. De toekomst ziet er goed uit voor The Immortal Samsara Travelers. Zoveel is zeker.

bandcampFacebookInstagram