Home ReviewsAlbum Reviews THE CORRUPTING SEA – Sight (Cathedral Transmissions)

THE CORRUPTING SEA – Sight (Cathedral Transmissions)

Ambient artiesten scheppen fijnzinnige omgevingsgeluiden die de luisteraar onbevangen omringen en insluiten in een unieke wereld. Het aantal geluidskosmologen dat met  interessante zintuigsnoepjes op de proppen komt is eigenlijk niet meer bij te houden. We visten The Corrupting Sea met Sight, zijn dertiende album, uit de goed gevulde ambient visvijver en lieten ons onderdompelen in een bad met klanktherapie.

The Corrupting Sea is de Amerikaan Jason T. Lamoreaux die naast het produceren van elektronische muziek ook de drijvende kracht achter het Somewherecold Records label is. Sight is een veertig minuten durende atmosferische trip met uitgerekte sonische deiningen. De soundscapes hebben een licht filmisch karakter en bevatten flarden van veldopnames. Lamoreaux aarzelt wel met de variatie input tijdens deze ambient trip. De zingende vogeltjes, conversaties en achtergrondgeluiden durven naar ons gevoel net iets te laat in de uitgespannen soundscapes tevoorschijn komen.

Lamoreaux verklaart zijn album als een soort diepe innerlijk reis waar men de geluidswaarneming analyseert en klankconstructies niet als toevallig voorbij zoemende vibraties tot zich neemt. Het geluidsverhaal van Sight kristalliseert zich voor de luisteraar op een bijzondere persoonlijk manier. We adviseren een comfortabele plek met al dan niet een mooi uitzicht en een hoofdtelefoon om de inspirerende kracht van dit album tot zich te nemen. The Corrupting Sea brengt met Sight zijn tweede release uit op het interessante Cathedral Transmissions label van David Newlyn die net nu ook het mooie ambient werkje Tapes And Ghosts op de wereld losliet.