Home ReviewsAlbum Reviews THE COLD VEIN – Simple Trick More Voodoo (Sounds Haarlem Likes Vinyl)

THE COLD VEIN – Simple Trick More Voodoo (Sounds Haarlem Likes Vinyl)

Toen Urban Dance Squad (UDS) in 1992 op het grote (en enige) podium van Torhout/Werchter stond waren ze hot. Patrick Tilon aka Rude Boy schreeuwde zijn frustraties en de immer in hem brandende woede over het onrecht in de wereld luidkeels over de weide en zelfs de Peppers waren toen stevig onder de indruk. Acht jaar later was het UDS sprookje voorbij en de band stierf een stille dood in 2000.

Bassist Ludo Vlaar en drummer Chief W. deden het dan weer samen in de Nijmeegse band Udarnik. Toen die uiteen viel in 2017 bleven ze wat verweesd achter. Flash forward een paar jaar, Vlaar en W. vonden in Hans Wubs een geschikte gitarist en samen richtten ze een nieuwe band op, je raadt het al: The Cold Vein. In 2019 gaat de band op zoek naar een zanger met een stevige set ballen en een stem die geen schrik heeft een boodschapje meer of minder in je hersenpan te dreunen.

Je voelt ons al aankomen natuurlijk; Tilon en het trio The Cold Vein vinden mekaar, nemen een plaat (duivelsmachine) op met daarop twee nummers ‘and the rest, as they say, is history’.

Drie jaar later zijn ze er terug met een weldoorvoed album dat zichzelf Simple Trick More Voodoo noemt.

Negen nummers lang knort de bas van Vlaar als een wellustige walrus met een zware verkoudheid en mept W. zijn cimbalen ovaal in onderwerping. Helende baldadigheid van hoge goesting wordt opgebouwd rond de, nog steeds, boze en ietwat opgefokte zang/brulparlando van Tilon. Boodschapperig is het soms wel, maar als die boodschap op zo’n crimineel contraire manier wordt gebracht dan gaan we daar echt niet teveel over zagen.

Hoogtepunten zijn wat ons betreft five pounds of pressure, silhouettes and shadows en science of wet blanketry maar laat ons oordeel je vooral niet teveel leiden. Uitchecken die handel, veel met het hoofd schudden en af en toe eens glimlachen bij zoveel opgekropte woede, het kan deugd doen!

FACEBOOK / INSTAGRAM