Home ReviewsAlbum Reviews TALES – Light Trip (Starman Records).

TALES – Light Trip (Starman Records).

Nooit lag het in Roeland Smeyers’ aard om op zoek te gaan naar hippe geluidjes. De muzikant uit Heist-op-den-Berg wist van zichzelf dat zijn roots bij de AOR-rock, bluesrock en funk lagen en dat hij zichzelf niet moest verloochenen. Wel wilde hij al jaren met deze muziekstijlen een eigen weg inslaan. Dat bracht hem bij bands als Mniño en Crazebone, maar met Tales lijkt Smeyers definitief zijn draai gevonden te hebben.

Het verhaal van Tales is er eentje van durvers en van sprookjesachtige dromen die uitkomen. Roeland Smeyers heeft er nooit doekjes om gewonden door te stellen dat Dire Straits zijn grote idolen zijn. Een invloed die je op dit debuut iedere seconde hoort, weliswaar op een positieve manier. De Zuiderkempenaar ging persoonlijk naar de studio van Mark Knopfler om er diens cover van Six Blade Knife (te vinden op het gelijknamige debuut van Dire Straits uit 1978) af te geven. Wie ballen aan zijn lijf heeft, wordt daar meestal voor beloond, en het was dan ook Knopfler himself die zowel de toestemming als de zegen gaf voor deze cover die nu op Light Trip prijkt.

De eerste plaat van Tales is er vooral één van vakmanschap met heel wat knipogen naar de muziek uit de late jaren 70 en 80. Zoals gezegd is er die Dire Straits-link al was het maar doordat Roelands stem sprekend op die van Knopfler lijkt, maar je hoort er ook wat van Talk Talk in (het door met kinderkoor ondersteunde It’s OK) en zelfs de modfunk van Ian Dury & The Blockheads laat zich horen in The Rhythm Of The Time.

Muzikale vernieuwingen hoef je op Light Trip niet te zoeken, maar dat was dan ook geen seconde het doel, wel het maken van een degelijke plaat met de muzikale geurtjes die Smeyers heel zijn leven lang heeft opgesnoven en daar is hij aardig in geslaagd.

Komende shows
17/01 – Domein Den Asberg , Westerlo
30/01 – Café De Knoet, Aarschot