Home ReviewsAlbum Reviews SUURA – Luwte (bwaa.records)

SUURA – Luwte (bwaa.records)

Suura dat zijn Nicolas Van Belle (12-snarige gitaar, compositie), Werend Van Den Bossche (altsaxofoon, effecten), Reindert Spanhove (tenorsaxofoon) en Emanuel Van Mieghem (contrabass). Inderdaad, geen drums of percussie alleen snaar en riet. Vier jonge mannen met baarden die op 9 en 10 juli van vorig jaar samen studio Room 13 indoken om hun debuutalbum Luwte op te nemen. Bijna een jaar later wordt de vrucht van hun noeste arbeid eindelijk aan de wereld (of toch een stukje ervan) voorgesteld.

Tien nummers uit de jazz-schuif waarvan er drie (Morphe I, Morphe II en – je raadt het al – Morphe III) geheel op basis van improvisatie zijn ontstaan. De andere zeven nummers werden geschreven door Nicolas Van Belle.

Zoals de titel van het album al doet vermoeden, verwacht je je best niet aan tien uitbundige meestampers. Wat je wel krijgt zijn contemplatieve (Optiark II of Wintergreis bijvoorbeeld), soms zelfs bijna meditatieve nummers (Somber) die de meer ingetogen kant van jazz laten horen. Er zijn slechtere manieren om de dag te beginnen dan met een prachtig nummer als Eenzelfde Ochtend.

De composities zijn melodieus interessant en dikwijls uitgevoerd met gevoel voor experiment zonder dat dit de bovenhand neemt. Al is dat ietwat anders in de geïmproviseerde stukken die het net en vooral moeten hebben van het experiment. Het geluid van de band evolueert doorheen het album, waarbij in het tweede deel meer plaats gemaakt wordt voor herhaling en experiment. Even werden onze trommelvliezen zelfs danig op de proef gesteld wanneer, in de tweede helft van Efialtis, het geluid van de saxofoon zich slijpschijfsgewijze een weg probeerde de schuren doorheen onze hersenpan. Niet voor gevoelige zielen… Afsluiter Luwte brengt ons gelukkig terug met de voeten op de grond en eindigt zoals het album begon, met het prachtige gitaarspel van Nicolas Van Belle.

Als debuutplaat kan Luwte tellen. Suura heeft de lat zeer hoog gelegd voor zichzelf en het is dan ook erg spijtig dat de volledige releasetoer moest worden uitgesteld. Tot wanneer? Dat is een vraag die op dit moment niemand kan beantwoorden.