Home ReviewsAlbum Reviews SUSANNA – Elevation (Susannasonata)

SUSANNA – Elevation (Susannasonata)

Muziek afkomstig uit Scandinavië heeft altijd al een bijzondere aantrekkingskracht op ons gehad. Onze aandacht werd nog eens extra versterkt door de medeproducer van Susanna Wallumrød’s Elevation, namelijk Helge Sten.

Sten is het brein achter het elektronische project Deathprod en is ook bekend als voormalig lid van Motorpsycho en het avant-garde-elektroakoestische combo Supersilent. Susanna zelf is ook al twintig jaar actief als zangeres en muzikante. Haar enorme aantrekkingskracht tot het wereldbeeld van de Franse dichter Charles Baudelaire resulteerde in het 2020 uitgebrachte album Baudelaire & Piano. Dit werd ook haar eerste soloalbum waarvan ze alle touwtjes in handen had.

Op Elevation combineert Susanna piano, poëzie en ‘spoken word’ met minimale soundscapes en veldopnames. Stina Stjern (die ook al met Motorpsycho samenwerkte) verzorgt het gesis en geruis dat op de achtergrond in het klanklandschap van Susanne neerdwarrelt. De Noorse zangeres legt de focus op de liefde en het verlangen naar extase in de gekozen bewerkingen van Baudelaire’s teksten. Vocaal krijgt ze hulp van de Franse zangeres en improvisator Delphine Dora. Haar uitdagende uitvoeringen van de Franse teksten jaagden ons echter bijna een paar keer de gordijnen in.

Elevation is een groei album geworden dat toch meerdere luisterbeurten nodig heeft om open te bloeien. De sferen wentelen zich onverwacht van etherisch mysterieus naar eigenzinnige experimentele gebieden. Susanna snijdt met haar composities zowel door pop, jazz als hedendaags klassiek. Haar heldere en raadselachtige stem doet wat denken aan Tori Amos die met haar Raining Blood cover van Slayer op Strange Little Girls, dezelfde duistere en ondoorgrondelijke sferen laat voelen. Na wat rijptijd ontpopt Elevation zich toch tot een sterk muziekkunstwerkje uit het hoge noorden.