Home ReviewsAlbum Reviews STUFF. – T(h)reats (Sdban Ultra)

STUFF. – T(h)reats (Sdban Ultra)

Het heeft een tijdje geduurd maar eindelijk is het derde album van STUFF. er. Lander Gyselinck, Andrew Claes, Joris Caluwaerts, Dries Laheye en Mixmonster Menno, putten voor deze derde langspeler inspiratie uit een serie explosieve liveshows die ze in 2019 deden. Het album tegelijkertijd ook een reactie op de ‘liveshowloze’ situatie waar we vandaag in leven.

© STUFF.

Na uren fantaseren en filosoferen over een nieuwe aanpak voor deze plaat, kwam er niks bovendrijven. Dus nam het vijftal, zoals altijd, de instrumenten ter hand en begon te spelen om te zien wat er zou gebeuren. Het resultaat is een typisch STUFF.-album maar dan één met nog meer variatie dan voorheen.

Op de singles Honu en Cumulus merkten we al dat de band het freestyle aspect iets achterwege liet en koos voor een strakker schema. Het resultaat is een groepsgeluid dat nog funkyer klinkt dan voorheen. Natuurlijk kiest het vijftal nog steeds het avontuurlijke pad, maar op de één of andere vullen de bandleden mekaar op deze plaat meer aan dan in het verleden.

Op de sfeervolle opener Cigogne maken we kennis met de STUFF. 2.0 met geweldig spacey synthklanken en elektronische blaasinstrumenten en natuurlijk met de geweldige off-beat drums van Lander Gyselinck. De spacey geluiden vliegen ons ook om de horen in de ingehouden funk van Waksi. Finding Mu begint als een soundtrack voor een sciencefiction film maar na een sublieme opbouw wordt het een funky bom!

OB499 kunnen we een klein meesterwerk noemen. Wat de heren van STUFF. hier opbouwen is indrukwekkend. Met donkere akkoorden, vreemde soundscapes, een groovy bas en bezwerende ritmes krijgen ze ons in een bijzondere trance. Kwibus is eigentijdse spacefunk waar Herbie Hancock jaloers op zou zijn. Afsluiter Loomy is een soort psychedelische chill-out track, die de plaat perfect afsluit.

T(h)reats is een album om duimen en vingers bij af te likken. STUFF. laat horen dat ze subtiele nummers kunnen maken zonder de groove uit het oog te verliezen. Kunst en muziek zijn een traktatie in deze vreemde en onzekere tijden. Deze plaat is een heel mooie traktatie.