Home ReviewsAlbum Reviews STORY OFF – Facing Forward (Wool-E Discs).

STORY OFF – Facing Forward (Wool-E Discs).

Crying, Fucking, Dying, het hoofdmotiefje van het nummer A Dark Romance heeft al een tipje van de zwarte sluier opgelicht. Facing Forward van Story Off is dan ook vooral een cd, gelimiteerd tot 300 exemplaren, voor zwartzakken die graag een dansje placeren. De synthesizermuziek mag dus behoorlijk opgewekt klinken, vol melodieën die teruggrijpen naar de jaren 1980 maar daarom niet minder effectief zijn, de teksten zijn het niet.

Oostendenaar Geert Vandekerkhof is de motor achter het project Story Off, waarmee hij in 2014 al eens een album (Amazing Conversations) maakte. Hij is ook nog lid van diverse andere bands, zijnde The Bollock Brothers, Hidden In Treetops en Der Klinke. Ervaring genoeg, en dat is te merken als we deze cd enkele keren beluisteren.

Donkere synthesizerpop in de lijn van grootmeesters binnen de sien als The Neon Judgement, A Split Second, Front 242 en The Klinik, zonder als een doorslagje te klinken. Slim genoeg ook om diversiteit in te voeren. Dat doet Vandekerkhof, bijgestaan door Marco Varotta (ook Der Klinke) en Manu Coulier, vooral door in twee nummers (The Painted City en Humanoid) Melissa Vandewalle te laten meezingen.

Bij Der Klinke, de band waarmee hij stilaan furore maakt, kiest hij voor gitaren en mengt hij gothic met postpunk. Bij Story Off is het allemaal elektronica wat de klok slaat. Synthpop dus, maar op zijn Belgisch, dus ietwat neigend naar EBM of minimal. Dat laatste omdat het zelden echt uptempo gaat en het klankenpalet niet zo breed is, zonder dat het gaat vervelen. Dat is al sterk op zich, want ware het niet van de onderscheidende stem van Vandekerkhof, we zouden denken dat sommige nummers bijna hetzelfde klinken. Al zet Story Off ons telkens op het verkeerde been, door dan toch iets nieuws toe te voegen. Of in To Let It Go plots Gary Numan als referentiekader te gebruiken.

Afsluiter Waiting is een sleper, een nummer dat het album in schoonheid afsluit. We zouden kunnen zeggen dat Story Off vooral naar de wave van het verleden kijkt. We kunnen ook zeggen dat ze creatief aan de slag zijn gegaan met hun favoriete genres en er iets moois uit hebben gepuurd. In het geval van Facing Forward’kiezen we voor dat laatste.