Home ReviewsAlbum Reviews STIJN DEMEULENAERE – Latitudes (September 2016) (Silken Tofu).

STIJN DEMEULENAERE – Latitudes (September 2016) (Silken Tofu).

Brusselaar Stijn Demeulenaere is niet alleen een begenadigd geluidskunstenaar, hij is tevens radiomaker en muzikant. Soundscapes, installaties, sound design voor dans en theater, soms ook voor film, het behoort allemaal tot zijn bezigheden.

Voor Latitudes maakt hij vooral gebruik van zelf gemaakte veldopnames van een beetje overal ter wereld, of eigenlijk vooral van de plaatsen waar hij komt of voor een bepaald project wordt uitgenodigd. Die geluiden dienen dan als basis voor zijn concerten, waarvan de opnames op deze cd, beperkt tot 149 exemplaren, een perfect voorbeeld van is. De composities werden namelijk gemaakt en opgenomen gedurende een concert in het Brusselse Q-Q2 in september 2016.

De geluiden die Demeuelenaere hier gebruikt komen voornamelijk van twee opdrachten. De eerste was een residentie in Limpopo, Zuid-Afrika, alwaar hij samen met Francisco López werkte in het Mmabolela Reservaat. De andere meest belangrijke opdracht waaruit de geluiden werden gebruikt, was er eentje aan de andere kant van de wereld, in IJsland, waar hij werkte met Chris Watson (in een ver verleden nog lid geweest van Cabaret Voltaire) en Jez Riley French.

Daarnaast gebruikt hij voor deze opname, eigenlijk een momentopname want een ander concert klinkt, gebruik makend van het zelfde bronmateriaal weer helemaal anders, klanken die hij in Amsterdam, Oostende, het Nationaal Park De Biesbosch en het Gentse Kuipke sprokkelde.

Latitudes (September 2016) is meteen zijn cd-debuut, op kwaliteitslabel Silken Tofu uiteraard, waar hij zijn inventieve kunnen met alleen maar veldopnames demonstreert tijdens een intrigerende set van net geen vijventwintig minuten. Hij bouwt aan een soort luisterspel, waar natuurgeluiden, geknisper en omgevingsklanken tot een boeiend geheel aan elkaar worden gesmeed. Naar het einde toe verruimt Demeulenaere zijn palet, gebruik makend van loops van voorgaande klankelementen, waardoor een soort ritme ontstaat.

En dan is het al voorbij. Geslaagd debuut dat als enige minpuntje heeft zijn korte tijdsduur. Al is daar altijd een oplossing voor. De knop heet repeat.

Silken Tofu
Stijn De Meulenaere