Home ReviewsAlbum Reviews STEF PAGLIA – Never Forget (Eigen Beheer)

STEF PAGLIA – Never Forget (Eigen Beheer)

by Yoeri Fransens

Wie de Belgische blues scene een beetje volgt, kent Stef waarschijnlijk al enkele jaren. Samen met The Bluesbones is hij ondertussen al een tijdje vaste klant op de Belgische podia en ook ver daarbuiten. Naast The Bluesbones, heeft Stef ook enkele succesvolle samenwerkingen achter de rug met onder andere Sean Weber, Eric Steckel en Laurence Jones. Nu is het tijd om op eigen benen te staan en met zijn eigen trio de hort op te gaan. Het in Engeland opgenomen Never Forget is het resultaat.

Openers Watch Out, de eerste single, en Take Me Away laten er geen gras over groeien. Het zijn twee nummers in het bluesy rock genre, lekkere rockers met een stevige groove. Wat aangenaam verrast is het frisse gitaarspel en de afwezigheid van oeverloos gepiel. Freedom, is de enige cover op de plaat. Hendrix coveren is altijd gevaarlijk. De versie van Paglia is prima gespeeld maar voegt weinig toe aan het origineel en is geen meerwaarde voor het album.

The Dead Tree lijkt in eerste instantie wat voort te kabbelen maar krijgt dan een lekkere kick in het achterwerk. Stef gaat een eerste keer los op het einde van het nummer met prima solo werk. Het instrumentale Mystery Heaven laat even een andere kant zien van Paglia. Het nummer roept vooral sfeer op en het slidegitaarwerk herinnert ons wat aan Chris Rea.

Twilight trekt de trein weer op gang, een fuzzy blues stamper. In de solo horen we vleugjes Hendrix voorbijkomen. Dirty Woman klinkt als een slecht cliché maar is opnieuw een goeie bluesrocker die prima past in een Amerikaanse roadmovie. In Crush On You komt de slide gitaar weer naar voren om de funky feel te doorbreken. Prima song met een lekkere groove.

Als jonge muzikant komen je invloeden altijd naar boven, zo ook in The Unknown. Dit is rechttoe rechtaan bluesrock zoals er 13 in een dozijn zijn. De truuk is om er een twist aan te geven en Paglia slaagt hierin dankzij prima gitaarwerk. Warmth Instead Of Cold is een song om even bij weg te mijmeren, we herkennen wat Robin Trower. We horen ook dat Paglia een prima stem heeft en dat hij een potje gitaar kan spelen. Dit is een song waarvan het publiek live gaat smullen!

Voor de liefhebbers van het genre is dit een prima album. Paglia bevestigt dat hij een goede gitarist is maar laat hier ook horen dat hij een mooie stem heeft en dat hij een trio kan dragen.

Live kan je Stef Paglia aan het werk zien op volgende data:

28/03 – Muziekodroom, Hasselt (BE) CD RELEASE