Home ReviewsAlbum Reviews STAATSEINDE – Fehlerlinie (Medical Records)

STAATSEINDE – Fehlerlinie (Medical Records)

by Bootsie Butsenzeller

Het Nederlandse electro moederschip Staatseinde suist nog steeds tegen duizelingwekkende warpsnelheid door het onmetelijke universum. Het brengt hen nu zelfs tot in Amerika alwaar ze hun nieuwste worp op Medical Records (goeie humor) mogen droppen.

De laatste als trio weer, want De heer Pat Metzger heeft besloten terug naar Aardse beslommeringen te keren. Hun op stapel staande toer zal dus weer met het kernduo Der Neo en Andy Dufter zijn, die zich bedienen van een arsenaal aan synths, beatmachines, effectapparatuur en microfoons.

Liefhebbers als ze zijn van onze Vaderlandse electro nalatenschap, is die invloed rijkelijk aanwezig in de muziek die ze voortbrengen. Geile elektrofunk waar Stijn of Vive La Fête ook niet vies van zijn (Elitisti), hardere Front industrial dansvloer EBM (ViArHubots), uiteraard knipogen naar de Neue Deutsche Welle (ze noemen zelf hun stijl dan ook Neue Niederlandische Welle) in bijvoorbeeld WeltAmDraht, Ferienpalast en NeuerRuckfall. Maar uiteraard ook elektronisch gegenereerde punk die door een band als D.A.F onder de algemene aandacht werd gebracht. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze veel in Duitsland spelen.

Ons eigen land heeft het klaarblijkelijk iets moeilijker wanneer Noorderburen zich toeleggen op elektronische dansmuziek, want buiten enkele keren in Antwerpen (Scheld’apen, Gitanes,..) en het Gentse Kinky Star, kwamen ze nog niet zo gek veel over Vlaamse vloeren. Ook de aangekondigde toer doet ons land helaas niet aan. Daar mag met dit tien knallers van kwaliteitsvolle tracks tellende album, toch wel eens eindelijk verandering in gaan komen.