Home ReviewsAlbum Reviews SPLENDIDULA – Somnus (Argonauta Records)

SPLENDIDULA – Somnus (Argonauta Records)

Het nog steeds vermoeiende en hemeltergende virusprobleem veroorzaakt toch nog een positieve noot. De recente muziekreleases zijn van een opmerkelijk hogere kwaliteit. De oorlog met de onzichtbare en dodelijke vijand werkt bij heel wat artiesten sterk inspirerend ondanks het volledig lam liggen van alle culturele activiteiten. De Genkse postdoommetal band Splendidula ramt met hun derde plaat Somnus onze saaie home office eventjes tot een verstikkend hoop stoffig puin.

De vijfkoppige band liet al bij hun vorige release (Post Mortem) merken niet te houden van conventionele paden. Op Somnus gaat men verder eigenzinnig en dieper graven naar een eigen geluid zonder in te boeten aan kracht en stijl. De strakke gitaarpartijen schuren nog steeds de verdoemenis van ons bestaan bloot en de vocale tandem Kristien Cools en Pieter Houben (ook gitaar) zorgen terug voor het nodige vuurwerk. Houben grunt als een bezeten hond (zo hebben we het graag) en plooit ook wat cleane zanglijnen tussen de krachtige nasale zang van Cools. Dit imposante beauty and the beast gevoel hebben we al sedert het Noorse Theatre Of Tragedy (in hun beginperiode, tweede helft van de jaren 90) bij ons weten lang niet meer waargenomen.

De tracks staan bol van afwisseling. De gitaarpartijen hakken lekker bruut door met de nodige ruimte voor melodie en rustigere psychedelische postmetal stukken. Er wordt ook wat geflirt met elektronische toevoegingen en effecten die de beklemmende atmosfeer nog eens extra in de verf zet. De band waagt zich met Drocht aan een Nederlandstalig nummer met lekker vet gitaarwerk, en slaagt met verve in hun experiment. De psychedelische doommetal van Splendidula is complex maar wordt toch toegankelijker na enkele intensieve luisterbeurten. Somus is een zwartgeblakerde regenboog die Splendidula definitief op de duistere metal menukaart zet. Deze kanjer van een plaat is verkrijgbaar op cd, vinyl en digitale media op de Bandcamp pagina van de band.