Home ReviewsAlbum Reviews SPITFIRE – Round Way The Other (Eigen beheer).

SPITFIRE – Round Way The Other (Eigen beheer).

Of het driftkoppen zijn, weten we niet, maar dat de Antwerpse band Spitfire met hartstochtelijke drift zijn eigen ding doet, is zeker. In première mogen wij hun nieuwe ep en de nieuwe videoclip die op 25/4 verschijnt aan jullie voorstellen.

Sinds 2013 kennen we de grooverockband van hun muziek in de serie Crimi Clowns. In 2017 verscheen hun eerste lp State Of Mind, waarmee ze behoorlijk wat optredens in België, Nederland en Engeland deden. Vorige zomer trokken ze met Jo Cassiers de Next Page Studio in Baarle-Nassau in voor de opname van hun nieuwe ep Round The Way Other. John Davis (Royal Blood, The Prodigy en HAIM) nam de mastering in handen. De vier nummers op deze ep weerspiegelen de identiteit van de band.

Met de singles Get Out en Black Matter kon Spitfire meteen op goede golven deinen: ze kregen behoorlijk wat aandacht op StuBru, 3FM (NL), in Spotify-lijsten en ze speelden onlangs ook op Eurosonic 2019.

Met Like A Drone krijgen we meteen te horen dat Spitfire stevige gitaren en drumwerk perfect weet te combineren met een zachtheid die in de vocals van dit nummer een bittere zweem meekregen. Een sterke gitaarrif opent Get Out, waarna het energiek openspat om zich ongegeneerd in je hoofd te nestelen. De boodschap wordt naar het einde van het nummer toe steeds duidelijker, meer uitgesproken in de muziek geponeerd: ‘Stay out of my mind!’

Black Matter kregen we al eerder te horen, maar is vanaf nu ook voorzien van een videoclip die de band in minimalistische sfeer volledig in the picture zet. De kracht van de samenzang komt in dit sterke nummer opnieuw heel mooi tot zijn recht. Wat klinken de heren lekker samen! Een ijzersterk nummer, waarbij de vocals aan Muse doen denken. De discrepantie tussen het emotionele, melancholische en de machtige, rijke kracht die in het nummer zit, maakt Black Matter zo’n song die blijft nazinderen.

In Eyes klinken de gitaren ongepolijst en de zanglijnen uitdagend. Een nummer om op mee te springen op een zomerfestivalletje!

Spitfire brengt hiermee een energieke, indrukwekkende ep, die we binnenkort graag live horen! Dat kan op:

26/04 – Lokale Helden, Jeugdhuis Kaddish vzw, Schoten