Home ReviewsAlbum Reviews SOLAR TEMPLE & DEAD NEANDERTHALS – Embers Beget the Divine (Consouling Sounds)

SOLAR TEMPLE & DEAD NEANDERTHALS – Embers Beget the Divine (Consouling Sounds)

Hebben we hier te maken met een nieuw te ontdekken subgenre? Misschien wel, want als we de uitgesponnen muzikale personeelsactiviteiten van de blackmetalact Solar Temple en het experimentele duo Dead Neanderthals even onder de loep nemen zat het eraan te komen dat deze vier heren (samen) voor vernieuwende chemische verbindingen kunnen zorgen.

De Nederlanders Omar Kleiss (Empyrean Grace, Galg, Imperial Cult, Iskandr, Lubbert Das, Nusquama, Turia), Mink Koops (Fluisteraars, Galg, Iskandr, Knoest, Nusquama, Bong Breaker), Otto Kokke (Galg, DNMF, Fantoom , Krishna, Mannheim, Miltvuur, Twin Sister, Kultus) en drumbeest Rene Aquarius (Coffin Lurker, Cryptae, DNMF, Fantoom, Krishna, Miltvuur, O Saala Sakraal, Plague Organ, Twin Sister) besloten om eind 2021 hun samenwerking op te starten.

Embers Beget the Divine is een complex klank Venn diagram waarin heel wat elementen uit de extreme muziekgenres zoals black metal, grindcore en postmetal die met psychedelische invloeden uit de psych rock en krautrock zonder enige weerstand aan elkaar gaan klitten. Het album bevat drie lange, hypnotiserende tracks die op het Roadburn Festival 2022 opgenomen werden. Embers Beget the Divine is een pletwals van heerlijk hakkend en repetitief gitaarwerk uitgevoerd door het Solar Temple duo Kleiss en Koops. Kokke zorgt voor de synthesizer weefsels die naar onze mening net iets te veel naar de achtergrond gemixt werden. Aquarius duwt daarentegen met waanzinnig strak drumwerk de ‘postblackkrautmetalbrij’ naar nieuwe paden. Kleiss laat zich vocaal volledig gaan in een soort van psychoactieve extase die in de buurt komt van die andere geweldige Nederlandse band Urfaust.

Solar Temple & Dead Neanderthals produceren met Embers Beget the Divine een energiek plaatje dat menig mondje zal doen openvallen. De twee duo’s kleuren lekker buiten de lijntjes en leveren zonder hun roots te verloochenen een zalige portie vernieuwende psychedelische geluidspanorama’s. Deze dampende ‘postblackkrautmetal’ plaat kon niet anders dan op Consouling Sounds uitgebracht worden en is zowel digitaal als op fysieke dragers verkrijgbaar.

BANDCAMP ALBUM / BANDCAMP BAND / CONSOULING