Excerpts from an alternative score for George Romero’s Night of the Living Dead is de ondertitel van The Sleeping Dead, wat ons uiteraard extra nieuwsgierig maakt naar wat het uit San Francisco afkomstige kwartet Sleepbomb ervan heeft gemaakt.

Zorgen hoefden we ons echter niet te maken. De band, actief sinds 2003, heeft een stevige reputatie als het draait om het maken van alternatieve soundtracks bij legendarische films. Ze maakten eerder furore met hun takes van Metropolis en The Cabinet of Dr. Caligari (2023, ook op Consouling Sounds).
Voor The Sleeping Dead moest de band zich wel enigszins aanpassen. Er zijn veel dialogen, er zijn problemen inzake rechten voor een aantal fragmenten en het is ook niet de meest evidente film om er gepaste deuntjes bij te verzinnen.
Waar de band initieel experimentele, naar industrial neigende muziek maakte ter begeleiding van de beelden die ze kozen, vervelde Sleepbomb zich tot een kwartet dat eerder ingetogen doom en drones brengt waarbij ze er in slagen het filmische aspect naar hun muziek te vertalen zodat die ook werkt zonder de bijhorende beelden. Dat is allesbehalve evident en het siert het kwartet dat ze hun nummers mooi opbouwen, hier en daar ruimte latend voor de engelenstem van Claire Hamard, die ook de synthesizer ter hand neemt.
Doomgaze noemt de band de muziek die ze maken. Wie zijn wij om dat tegen te spreken. Dromerig is het in elk geval, wat toch ietwat verrassend is voor muziek gemaakt bij een film van horrormeester Romero, maar het werkt wel.