Home ReviewsAlbum Reviews SKISKA SKOOPER – Introvert party (SS-Records).

SKISKA SKOOPER – Introvert party (SS-Records).

Of we zin hebben in een 42 minuten durende lsd-trip waarna je veilig achter het stuur kan kruipen ? Euh… een voorzichtige ja… Hoewel we bij de heren van Skiska Skooper al een tijdje weten dat ze een rollercoaster-effect hebben, bliezen ze ons met dit meesterwerkje toch even van ons stuk. Ze zeggen dat de meest timide mensen de meest expressieve zouden zijn, wel dan denken wij dat deze drie uit Hasselt wel heel erg verlegen zijn…

Jawel, een nummer van wel 42 minuten lang. De meeste artiesten vinden dit voldoende om het een ep of album te noemen. Maar Introvert party is één van de vier nummers die vorig jaar op hun album Universal Space Shifter verscheen. En deze werd nu ingepakt in een psychedelische videoclip. Als we de 24-hour-loop van Happy van Pharrell William buiten beschouwing laten zuigen ze hiermee ook een puntje aan de recordhouderij van langste videoclip.

In het eerste deel nemen de gitaren je uitzinnig mee op een trip langs waanzinnig drumwerk en al even door waanzin gedreven vocals. De beelden die daarbij horen zijn al even psychedelisch gekleurd, met zweverige dansbeelden in verwerkt. Ook omgekeerd vuurwerk en meer beelden van feestjes duiken tussen de gekleurde Rorschach-beelden op.

Na een tiental minuten vertragen en verzwaren de drums en krijgt het nummer een doom-klank. Wanneer het ritme even later versnelt, heeft dit hetzelfde effect op je hartslag en je steeds meer meebewegende teentoppen. Rond de 25ste minuut wordt het ritme nog meeslepender en de gitaren meer slijpend. Even later horen we spoken vocals die een bepaalde verleiding uitwasemen. De naakte (flurry, anders worden ze toch maar gecensureerd) beelden daarbij sluiten perfect aan.

Op minuut 29 valt het nummer met storingsgeluiden stil, op de achtergelaten buitenaardse geluiden na, die je laten uitlopen in de heerlijke roes. In de laatste minuut duiken nog enkele akoestische gitaarakkoorden op, waarmee het nummer vredig afsluit.

Wat Skiska Skooper hiermee neerzet, is vuile, noisy topkwaliteit, met de perfecte duur van een uit de hand gelopen vrijpartij die eindigt in een muzikaal oorgasme.

Wat de videoclip betreft: kleurrijk geschift! Verduister de kamer, projecteer de clip op de muur, plug je oortjes in zodat het luid kan zonder de buren wakker te maken en geniet!

Een feestje voor de meest introverte verlegen individuen onder ons? Absoluut! Niemand of niets anders nodig dan dit nummer… En de bedoeling van Skiska Skooper hiervan ? Wel, dat kunnen we niet beter verwoorden dan dat ze zelf deden (vertaling uit het Engels): ‘Dit is jouw kans om waanzin te ervaren. Wees die waanzin in eender welke vorm die je wil zijn. Voel je vrij te zien wat je wil zien, te horen wat je wil horen en laat vooral je innerlijke verlangen het van je overnemen.’

Laat ons maar verder trippen op meer van deze Skiska Skooper-pilletjes!

Facebook / Bandcamp / Instagram