Met zijn debuutalbum Always In A Hurry For When The Time Is Right zet Sander Boury een intrigerende stap in de wereld van de experimentele muziek. De eerste single, Monochrome Civilization, is alvast een veelbelovende vooruitblik: een gelaagde compositie waarin progressieve jazz en filmische elementen elkaar naadloos aanvullen.
![](https://luminousdash.be/wp-content/uploads/2024/11/sander-Boury.png)
Boury’s muzikale reis begon als drummer, maar tijdens de coronapandemie ontdekte hij de piano en saxofoon, wat zijn creatieve horizon aanzienlijk verruimde. Autodidactisch wist hij beide instrumenten te beheersen en verwerkte hij ze in zijn eigenzinnige composities. Deze transformatie leidde ook tot een samenwerking met percussionist Jonathan Frederix (HEISA, Peuk, The Shovels) die Boury’s muziek voorziet van dynamische ritmische accenten. Samen brengen ze live een eclectische mix die genres overstijgt, met invloeden van jazz, wereldmuziek en een vleugje avant-garde.
De teksten op het album – soms gezongen dan weer geroepen of gefluistered – voegen een filosofische en introspectieve laag toe. In Monochrome Civilization horen we bijvoorbeeld:
“Walking in this inverted creation
Seeking for this one piece of enigma that never can be solved
Existence can flip on both sides
Never will we find it,
Never will we immortalize,
Always in a hurry for when the time is right.”
Deze woorden illustreren Boury’s fascinatie voor existentiële thema’s en de innerlijke zoektocht. Andere nummers zoals Closeness reflecteren op verbinding en maatschappelijke spanningen:
“How can we approach life as a serious thing
When the whole world is acting like a joke?”
Het album heeft een fijn plaatsje gevonden op de kruising tussen jazz, filmische sferen, wereldmuziek en minimal. We horen hier en daar verre echo’s van Wim Mertens. Tracks zoals Jaipur en Circulus Interiorem zijn grotendeels instrumentaal, met een hypnotiserende mix van piano, saxofoon en ritmische percussie. Elk nummer lijkt een scène in een denkbeeldige film, waarin melancholie en hoop samenkomen.
Het verhaal achter het album is even inspirerend als de muziek zelf. Boury’s werkplek in Harelbeke fungeert als een creatief centrum waar niet alleen muziek, maar ook ambacht een plek heeft. Samen met Frederix maakt hij op maat gemaakte drums onder de naam Mafketeldrums, een verlengstuk van zijn passie voor vakmanschap. Diezelfde goesting in ‘ik doe het zelf’ zit ook zeker in de plaat.
Met Always In A Hurry For When The Time Is Right levert Sander Boury een meeslepend debuut af dat grenzen verlegt tussen muziekgenres en kunstvormen. Het album is een uitnodiging tot reflectie en verbeelding, met Boury als gids door een wereld vol contrasten, ritmes en emoties. Dit is muziek die zowel intellectueel prikkelt als emotioneel raakt – een beloftevol begin voor een veelzijdige artiest.