Home ReviewsAlbum Reviews ROBIN GUTHRIE – Mockingbird Love

ROBIN GUTHRIE – Mockingbird Love

De Schotse gitarist Robin Guthrie vond, zonder dat hij wist, het shoegaze genre uit. Dankzij zijn unieke wall of sound die hij maakte met Cocteau Twins was hij een grote inspiratiebron voor bands als My Bloody Valentine, Slowdive en Ride. Na de split van Cocteau Twins verkaste Guthrie naar Frankrijk waar hij een solo-carrière uitbouwde. Eerst verschenen zijn platen op Bella Union maar na een tijdje bracht hij alles in eigen beheer uit. Hij werkte regelmatig samen met de onlangs overleden avant-garde componist Harold Budd en ook met John Foxx en Siobhan de Maré (Mono) onder de naam Violet Indiana.

© Robin Guthrie

Zijn laatste release dateert al van 2015, het album Universal Road dat hij opnam met Ride-zanger/gitarist Mark Gardener. Na zes jaar stilte is Guthrie terug met nieuw werk. Op Mockingbird Love staan vier instrumentale parels waarop hij terug zijn knappe gitaarwerk etaleert. Met rustgevende songs waarop de piano af en toe voor afwisseling zorgt, pakt hij ons weer volledig in.

Robin weet nog steeds de pakkende zweverige sfeer neer te zetten waarvoor Cocteau Twins ooit bekend waren. De knappe stem van Elizabeth Frazer en het warme basspel van Simon Raymonde ontbreekt wel maar deze gitarist kan wel op zijn eentje imponeren. We kunnen zijn nummers onder ambient catalogiseren, maar het is vooral muziek waar je volledig van tot rust komt.

Mockingbird Love is alvast een blij weerzien van een talentvolle gitarist die weer iets sprookjesachtig mooi heeft neergezet. Dit album (en al Robin Guthrie’s andere albums) zijn enkel verkrijgbaar via zijn BANDCAMP