Home ReviewsAlbum Reviews RHEA – Close To Moving Ice (Littl’ Antenna Records)

RHEA – Close To Moving Ice (Littl’ Antenna Records)

RHEA (niet te verwarren met de Gentse rockband Rhea opgericht in 2015) werd in 1988 opgericht door Marc de Wit die al veertig jaar bezig is met elektronische ruimtemuziek. Hij is medeoprichter van het elektronisch festival B-Wave en de organisator van Cosmic Nights dat zich gedurende zeven jaar (2012-2019) profileerde als een elektronisch muziek festival op unieke locaties.  Marc de Wit was trouwens ook lid van het trio Purfoze dat tijdens de jaren tachtig de kloof overbrugde tussen de elektronica van de Berlijnse school en ambient.

Het reizen werkt voor RHEA inspirerende op het componeren van zijn sonische uitwasemingen. Close To Moving Ice is een  opname van een live optreden in het oude Post X postgebouw te Merelbeke Gent. De kosmische muziek van deze opname zijn de impressies van een reis naar Groenland en de Arctische wateren. De ambient georiënteerde elektronische muziek kabbelt zich een weg tussen de ijsschotsen heen met een zweverige en aangename sfeer tot gevolg. Voor velen zal dit als achtergrondmuziek klinken bij een documentaire of natuurfilm maar toch heeft de muziek net dat ietsje meer inhoud om niet slaapverwekkend te klinken. Tijdens de live sessie werd het optreden vergezeld van een fotocollage met fascinerende beelden die de kosmische klanken nog eens extra tot hun volle recht lieten komen.

Close To Moving Ice is geen hoogvlieger maar bevat wel een mooi pakket van zalvende ambient klanken. Dit is hoofdtelefoonmuziek waarbij men ten volle stress verlossend en ontspannen kan bij weg dromen.

Deze derde distributie van Littl’ Antenna Records zit onder de vleugels van Wool-E Discs (Belgian NeuMusik).