Home ReviewsAlbum Reviews REYMER – Rebel Heart (Norma Recordings).

REYMER – Rebel Heart (Norma Recordings).

by Luminous Dash

Soms is het zoeken naar de juiste woorden om aan te geven hoe mooi een plaat is. Al sinds de release van Rebel Heart van Reymer zijn we op zoek naar die woorden. En nog steeds kwamen we niet verder dan ‘ongelofelijk mooi’. Daarom nu toch een poging om de schoonheid van de nieuwe plaat van Tine Reymer in iets meer tekst te vatten. Rebel Heart is immers een heel sterke plaat. Ze dringt zich niet op, maar overdondert je op een heel subtiele en langzame manier. Bij elke beluistering klinken de nummers nog mooier en krachtiger. Je voelt dat dit een plaat is die Tine Reymer moest maken vanuit een intrinsieke passie en gedrevenheid. Haar doel was om goeie muziek te creëren zonder een groots en zelfverzonnen verhaal dat de muziek moest promoten. Dit is schoon omdat het als artiest niet comfortabel voelt om persoonlijke gebeurtenissen te gebruiken als marketingverhaal. Jammer genoeg is dit iets waar de media meestal naar op zoek zijn. Het is dus heel rebels dat Tine de nummers voor zich wil laten spreken. In die zin past de titel perfect bij de plaat.

Het eerste titelnummer Rebel Heart is het lievelingsnummer van Tine Reymer. In deze song gaat ze eerst op zoek naar haar rebelse karakter van vroeger, om op het einde haar rebelse hart te vragen om op haar te wachten. Het is een heel knap nummer dat zowel teder als vloeiend aanvoelt. Het is niet zo makkelijk om Tine Reymer te vergelijken met andere artiesten. Maar als we dan toch zoeken naar referenties dan komen Feist en Aldous Harding wellicht het dichtst in de buurt. Twee vrouwen die ook volstrekt unieke en gelaagde songs creëren die bij elke beluistering mooier worden.

Na de opener volgen de twee singles Rise en Secret. Dit zijn de meest poppy songs van de plaat. Rise gaat over een moeder die merkt dat er een te grote last op de schouders van haar kind belandt. Secret lijkt te gaan over ’s nachts wakker liggen en overdag dagdromen, en hardnekkig proberen vasthouden terwijl je uiteindelijk toch alles moet loslatenSamen met producer Tom Pintens (Het Zesde Metaal, Tamino) heeft Tine de plaat een heel warme sound gegeven. De meer analoge synthklanken omarmen perfect de akoestische instrumenten. Er zitten ook veel nuances in de songs die je pas na enkele beluisteringen opmerkt. Dit zorgt ervoor dat de plaat een beetje moet rijpen zoals goede wijn, en dat je de ware schoonheid pas ontdekt na enkele draaibeurten op de platenspeler.

He’ll be mine is één van de schoonste songs op de plaat. Dit is echt een heel ontroerend, fijngevoelig en pakkend nummer. Het maakt ook nogmaals duidelijk wat een wondermooie stem Tine Reymer heeft. Naast een prachtig refrein heeft het nummer ook een bijzonder mooie brug die doet denken aan het beste van Radiohead.

In het nummer Velvet Gloves rekent ze af met iemand in de muziekindustrie die plots over haar uiterlijk begon. Brick And Bones heeft het broeierige en de mooie wendingen van de songs van Melanie De Biasio. In dit nummer verplaatst Tine zich in iemand die alles moet achterlaten om elders een nieuw leven te moeten opstarten. Laying Low is een heel persoonlijk nummer. Het gaat over de moeilijkheid en tegelijkertijd ook schoonheid van de vraag wanneer en hoe lang je moet volhouden. Into These Arms is het voorlaatste nummer en is een heel knap eerbetoon aan haar kinderen.

De plaat eindigt met de prachtige afsluiter Woods. Dit bezwerende nummer heeft een waanzinnig mooi einde, waarbij Tine in het laatste refrein nog een versnelling hoger schakelt om dan heel subtiel af te dalen en te eindigen. Deze song gaat over de vele burn outs die onze maatschappij eigen is, en hoe dun de lijn soms is tussen mentaal gezond zijn en kunnen instorten.

De vorige cd van Tine Reymer Thrill My Soul was al heel sterk, maar de songs op Rebel Heart zijn misschien nog mooier. In een interview gaf Tine Reymer onlangs aan dat ze niet wist of ze nog lang op deze manier platen zal kunnen maken. Als je muzikanten eerlijk wil betalen, kiest voor een goede productie, mixing en mastering, professionele videoclips wil maken, … dan vraagt dit immers een serieuze persoonlijke financiering. Het is goed dat het debat over projectsubsidies gevoerd wordt, maar misschien moet er ook aandacht gaan naar de kansen die artiesten krijgen om gehoord te worden, zeker voor professionele artiesten die in eigen beheer en met eigen middelen iets creëren. Rebel Heart is een ongelofelijk mooie plaat en verdient het alleszins om heel veel beluisterd te worden.

Live speelt Tine samen met Tom Pintens, Aarich Jespers, Pieter Van Buyten, Leen Diependaele en Fiona Brown. Je kan Rebel Heart van Tine Reymer live beleven op:
Zondag 15 december in Headroom Venue Turnhout
Dinsdag 17 december in de AB club Brussel