Home ReviewsAlbum Reviews REINHARD VANBERGEN – Presents For Friends / Stringworx / Ubuntu (Music For Dreams)

REINHARD VANBERGEN – Presents For Friends / Stringworx / Ubuntu (Music For Dreams)

Reinhard Vanbergen kennen we als muzikant van onder andere Das Pop, Rheinzand, The Happy en Novastar maar hij is ook gekend voor zijn productiewerk voor onder meer Tessa Dixon, Sons, Amongster, Portland en Girls In Hawai. Maar nu was het tijd dat Vanbergen zijn eigen nummers uitbracht en dat doet hij ineens op een driedubbele lp. De vinyl boxset en cd 1 Present For Friends zijn nu verkrijgbaar, de andere twee volgen later. Elke plaat (of cd) heeft een eigen titel en verhaal en staat voor het verleden, het heden en de toekomst.

Het eerste album Presents For Friends is een pianoplaat, niet gespeeld door Reinhard, maar wel door Kim Van den Brempt (Black Jackets Company). De nummers zijn wel van de hand van Vanbergen, want hij schreef de composities voor zijn vrienden.

Elk nummer is een bladzijde die ingekaderd cadeau werd gedaan voor een geboorte, een verjaardag, een trouw… Mooie stukjes muziek, die tegelijkertijd ook verhaaltjes zijn. Stuk voor stuk zijn het pakkende, instrumentale nummers waarin hij (neo)klassieke elementen mengt met minimalisme. Als eerste release van dit drieluik kan dat wel al tellen! Wat een knappe en pakkende composities brengt Vanbergen hier, een kant dat we nog niet van hem kenden.

Op naar deel twee Stringworx. Een orkestrale plaat waarin vooral strijkers aan bod komen. Het is een verzameling van zowel oud als nieuw werk dat Vanbergen arrangeerde en componeerde voor film of theater. Deze nummers bleven zo maar in de kast liggen. Gelukkig had het Deense label Music For Dreams er wel oren naar want wederom gaat het om gevoelige parels die zeker verdienen om het licht te zien. De composities zijn vergelijkbaar met het werk van Craig Armstrong. Het album vult deel 1 perfect aan en wederom ontdekken we hier een kant van Vanbergen die we totaal niet kenden.

Op deel drie, Ubuntu, vormt elektronica de basis. Hier komt de knowhow van Reinhard Vanbergen samen met zijn voorliefde voor instrumentale tracks, zijn verleden als producer en mixer, zijn studies als jazzmuzikant en de vele instrumenten die hij meester is. Het is ook het meest diverse album van de drie. Als je Air, Vangelis, Wim Mertens, Jan Hammer en Fela Kuti in een mixer zou gooien dan krijg je Ubuntu. Het is een heel avontuurlijke reis waarop je van de ene verbazing in de andere valt. Alle nummers zijn sfeervol en zitten vol bijzondere wendingen.

Het debuut van Reinhard Vanbergen gooit hoge ogen! Als muzikant staat hij meestal wat in de schaduw maar wat hij hier brengt verdient enorm veel aandacht. Hij heeft het talent om nummers te schrijven in diverse genres en daar dan nog eens pakken kwaliteit in te brengen. Wij hopen alvast dat dit geen éénmalig project is en dat er nog veel releases komen waarin Vanbergen zich volop kan uitleven.

Stringworx verschijnt digitaal in januari 2021 en Ubuntu in de zomer van 2021. De cd van Presents For Live en de luxe vinyl box met de drie albums ligt nu al in de winkel.