Home ReviewsAlbum Reviews REBIRTH::COLLECTIVE Ft TUTU PUOANE – It Might As Well Be Swing (Soul Factory Records)

REBIRTH::COLLECTIVE Ft TUTU PUOANE – It Might As Well Be Swing (Soul Factory Records)

by Bootsie Butsenzeller

Het fijne Rebirth::Collective onder leiding van trombonist Dree Peremans, werkt al een tijdje samen met de in ons land residerende Zuid-Afrikaanse zangeres Tutu Puoane, en dat resulteert nu ook in een album. In het octet vinden we ook Belgische jazz klasbakken als saxofonist Bruno Vansina (zie ook FES) en pianist Ewout Pierreux. Samen brengen ze een ode aan de swing met enkele mooi gebrachte classics.

Het timbre van Tutu zit ergens tussen dat van legende Ella Fitzgerald en een souldiva als Aretha Franklin en dat is alvast een sterk voordeel als je klassieke Amerikaanse swing gaat brengen. We worden getrakteerd op mooi gearrangeerde versies van bijvoorbeeld het door Sinatra onsterfelijk gemaakte Cheek To Cheek , standards als All Of You en Love For Sale maar ook minder voor de hand liggende songs als The Groove Merchant, Someone’s Rocking My Dreamboat en This Is All I Ask, dat beklijvend a capella aanvangt en verder subtiel ingekleurd wordt door de blazers. Het is zowat de enige downtempo torchsong op het album.

Geen échte verrassingen op de plaat, maar gedegen jazz vakmanschap waarin het heerlijk verdwalen en uiteraard dansen is. En vergeet vooral niet dat swingjazz in de tweede wereldoorlog door de nazi’s werd verboden wegens onzedig en controversieel.