Home ReviewsAlbum Reviews RADIKAL KUSS – Niemand Hat Das Recht Zu Gehorchen (Red Maze Records)

RADIKAL KUSS – Niemand Hat Das Recht Zu Gehorchen (Red Maze Records)

We kregen al een track te horen van het Neu Body Beat-duo dat in volle vrijheid, met de nodige punkattitude ondertussen zijn vijfde ep klaar heeft. Het Brussels/Duitse Radikal Kuss liet 2 jaar geleden op het compilatie-album My Precious! Vol. 2 van het label Red Maze Records Ça Suffit horen. Met vier tracks op Niemand Hat Das Recht Zu Gehorchen, komt Radikal Kuss bij deze ook weer bij dit Brusselse label terug. De ep verschijnt pas in mei, maar wij mochten hun beats al even voorproeven.

Susi Vogel (zang en teksten) vertelt met intense teksten over angstige confrontaties van een vrouw met de buitenwereld, de behoefte aan een eerlijk sociaal geweten, bewegingsvrijheid maar ook de obsessie met de laatste beelden van een romantische passie. David Gillain (muziek, synths, mixen) laat hierbij melancholische synths, koortsige baslijnen, donkere melodieën horen, waarbij hun verleden in de technowereld nog ergens in de beats verweven zit. En dat alles in de poëtische taal van Goethe.

De beats grijpen je meteen vast in Niemand Hat Das Recht Zu Gehorchen. Laag per laag wordt de track al snel opgebouwd tot een wervelend nummer, waarin tantaliserende synthlijnen en samples de kil verhalende vocals omarmen. Punk en techno heerlijk vermengd tot een track vol bevreemdende variatie! Bij deze is iedereen ontslaan van het recht om te gehoorzamen…

Als snerpende noise dwaalt Der Mensch Ist Tot neer. Minimalistisch lichtgevend klinkt het instrumentaal, waarbij de bitterzoete zanglijn van Vogel met ieder woord een verleidelijke laatste adem lijkt te zijn. De groezelig noisy ondertoon blijft echter de bloeddoorlopen draad door de kunstig opgebouwde track.

Als een bezwerend sprookje, klinkt de tekst van Am Letzten Tag op beats die alarmerend klinken, waarna het ‘gespinsel’ van de synths er donker omheen wervelt. Het uitsterven van de track ergens in het midden, wordt opbouwend hernomen in een meeslepende sfeer, waarin de vocals de bovenhand nemen. Menschenleben wordt compromisloos voortgestuwd door krachtige, knappe ritmes die zichzelf lijken te verrijken naarmate het nummer vordert.

Krachtige elektronische body beats met hete bastonen voor wie Front 242, Kompromat en Anne Clarck graag samen op date ziet gaan!

De ep Niemand Hat Das Recht Zu Gehorchen is vanaf 15/5 digitaal en op vinyl te verkrijgen. Voorbestellen kan reeds bij het label Red Maze Records.

Facebook / Bandcamp