Home ReviewsAlbum Reviews PRIVATE PACT – Perfect People (Liberté Records)

PRIVATE PACT – Perfect People (Liberté Records)

by Luminous Dash

Deze maand brengt het Kopenhaagse kwartet Private Pact zijn tweede langspeler Perfect People uit, en dat op Liberte Records. Hun sound is volgens de persbijlage te omschrijven als een moderne variant op de new en cold wave uit de jaren 80, en er worden namen als Depeche Mode en Joy Division gedropt wat bij mij de nodige interesse wekt Ik had in mijn jonge jaren een new wave-periode en ben sindsdien een fervente liefhebber van deze bands geworden. Dit maar om te zeggen, dat mijn verwachtingen redelijk hoog waren.

Tijdens de eerste tonen van opener We Were Young kreeg ik onmiddellijk een vette glimlach op mijn gezicht, een dikke synthesizer riff, Sisters of Mercy-achtige vocalen, en later in de track nog de tweestemmige zang van Julia Popova daar bovenop, Dit belooft veel goeds! Een track die ik op menig dansvloer denk te zullen mogen horen!

Hierna gaat het tempo wat omlaag, en ook de tweede song Cold & Pale kan er nog net mee door. Daarna gaat het helaas snel bergafwaarts met deze plaat. Zanger Jonathan Pedersen klinkt op het hele album geen enkele keer zo sterk als op de openingstrack. Op de overige songs probeert hij zelfs te zingen, en dan komt er een probleem aan de oppervlakte waar heel wat bands uit het hoge Noorden mee te kampen hebben: hun uitspraak. Alle goeie bedoelingen ten spijt, vind ik deze meestal niet om aan te horen. En dat in combinatie met een zanger waarvan de potentie net niet voor de volle 100%  uitkomt, het klinkt echt alsof er met nagels over een schoolbord wordt gekrast, of je ballen die met heet prikkeldraad worden gewaxt, de deurbel tijdens een migraine-aanval, en meer van dat soort superlatieven waarmee ik geen vrienden maak.

In totaal staan er twaalf songs op Perfect People, waarvan ik er uiteindelijk eentje (We Were Young) als subliem beschouw, en drie songs die in mijn ogen redelijk zijn. Maar dan heb je nog acht songs die het net niet hebben. Ieder album heeft wel een paar tracks die als vulling dienen, maar acht is in mijn ogen echt een beetje teveel van het goede.

Desondanks heeft Perfect People een geslaagde mix en ook de productie is goed te noemen. Sporadisch wordt er voor de afwisseling een vocoder gebruikt, en zangeres Julia Popova klinkt plezant wat een welkome afwisseling op het geheel is. Het sounddesign is redelijk standaard, en door het gebruik van presets klinkt het niet echt nieuw, gewaagd of uitdagend. De songstructuur zit wel weer goed en degelijk in elkaar, de potentie is er dus. Het is dus echt jammer dat Private Pact niet gewoon een ep heeft gemaakt met daarop met de vier goede tracks,dit zou een ijzersterke release geweest zijn.

MARC HUPKENS