Dit jaar viert het Limburgse PERVERTED (by desire) hun jubileum met het nieuwe album Arobaini, wat toepasselijk in het Swahili ‘40’ betekent. Hun tiende langspeler werd gemixt door Kramer, producer van onder andere Girl, you’ll be a woman soon van Urge Overkill, persoonlijke vriend John S. Hall (King Missile) zorgde voor een gastbijdrage. Maar niet alleen deze internationale samenwerking, ook de verschillende gastmuzikanten en muziekstijlen doorheen dit album weten alle grenzen te overschrijden.

De waarde van verbondenheid wordt bezongen door de slome, dreigende intro op openingsnummer Bonehead Opinion, doch anderzijds bekritiseert met een ‘fuck your opinion’. Afrika Itakushangaza is verrassend funky en zweeft op 70’s soul met een gezapige verhaalstem net als Conan Mockasin. Op Common concern horen we dan weer Afrikaanse blues, die ook later op 21st Century Woman vermengd wordt met scherpe, gedreven 90s punk gitaarlicks die ons doen denken aan de Nederlandse DIY-iconen van The Ex.
De band neemt vervolgens wat gas terug met het dromerige intermezzo Waiting for Kayya en het nostalgische The Captain and The Cat, Part One, waarna de Afrikaanse uptempo ritmes bij het dilemma tussen Tina & Tamara de plaat terug doet opleven. We kennen frontman Guy Graulus al jaren als sociaal geëngageerde mens die het verbale protest niet schuwt. De combinatie van het sitarspel van Visjal A op Speak Up, Gather Forces en de laidback reggae sound op Bagamoyo Theme en White Sheet overschrijdt de muzikale grenzen en vormt de gemeenschappelijke noemer.
Berzerker Yoga en Users and Abusers zijn tenslotte weer lekkere no-nonsense punkanthems met verstand op oneindig en What Are The Facts? eindigt scherp en dronerig, tijdloos zoekend naar antwoorden.