Paper Hats komt opzetten met een nieuwe plaat, SLIPPER. Plaat moet je niet letterlijk nemen want er staan drie nummers op en ze heten allemaal Slipper.
Openen doen ze met Slipper (Friday Version). En de naam dekt de lading. Vrijdagavond en we maken ons klaar om te gaan feesten. Hard te gaan feesten. Een kurkdroge drum neemt ons op sleeptouw. Synths worden toegevoegd en het ruikt wat naar new wave. Een stem versterkt dat gevoel. Na drie minuten wordt een karrevracht bleeps en beats in de trommel gegooid en we zijn vertrokken voor een dolle rit.
Het eerste deel katapulteerde ons terug naar de hoogdagen van de trance en house. Wat een dagen! En net wanneer we denken “Ok, we hebben het nu wel gehoord”, valt de boel stil. Ze trekken het snel opnieuw op gang maar met wat variatie qua beatgehalte. Echte drums vallen in en zetten de trein weer op de sporen. Het ruikt naar acid house. We weten ook niet waar de we de termen blijven halen maar het werkt. Op onze dansheupen.
Slipper (Saturday Version) schiet ook meteen uit de startblokken. De pil van vrijdag werkt nog licht na. Het begin ontleent zich van Friday Version maar gaat daarna finaal een andere richting uit. De bleeps worden vuiler en meer oldschool. En wij, wij blijven gaan.
Slipper (B1980rework) bevreemdt ons meer. Het weekend zit zwaar in de kleren. Soundscapes worden vergezeld van koorgezangen. Na enkele minuten wanen we ons in de jaren 70, met elektronicapionier Klaus Schültze op kop. Net toen we een beat zochten, komt een synth-beat ons verrassen. Opnieuw very old school. En we zijn weer vertrokken.
Vergis je dus niet. Dit is een 100% dance-plaat, beats à volonté. We misten wat de hoekigheid en de Kraut-invloeden van hun eersteling. Wie deze plaat oplegt, ontsnapt niet en kan niet meer terug. Eens de motor op gang is, draait die op volle toeren. Maar wie wil hier nu in godsnaam afstappen? Wij niet alleszins.
Benieuwd wat dit live zal geven. Mochten wij een festivalorganisator zijn en we hebben nog een plekje in één of andere tent op een nachtelijk uur…