Home ReviewsAlbum Reviews PANDA BEAR & SONIC BOOM – Reset Mariachi ep (V2 Records)

PANDA BEAR & SONIC BOOM – Reset Mariachi ep (V2 Records)

Toegegeven, traditionele Mexicaanse muziek gebracht door een mariachi-band kom je niet vaak tegen op de pagina’s van Luminous Dash, maar voor Panda Bear maken we een welkome uitzondering. De band rond Noah Benjamin Lennox die we ook kennen van Animal Collective, maakt doorgaans wel psychedelische dreampop, maar voor Reset Mariachi ep gooiden Lennox en Pete Kember het over een andere boeg door er een Mexicaans feestje pur sang van te maken.

PANDA BEAR & SONIC BOOM (c) V2
PANDA BEAR & SONIC BOOM © V2 Records

De twee dachten er al jaren over na hoe leuk het zou zijn om hun tracks te laten vertolken door een mariachi-band. Het bleef beperkt tot wat fantasie tot de band in Mexico speelde en het idee aan hun Mexicaanse vriend en geluidstechnicus Oswaldo Terrones voorlegde. De man bleek een hele studio te hebben die gespecialiseerd is in mariachimuziek en samen met het collectief Mariachi 2000 de Cutberto Pérez kregen twee nummers uit Reset (het album dat Panda Bear in 2022 uitbracht) een Mexicaans kleedje. Naast de mariachimuzikanten was ook legende Sonic Boom, de man achter het iconische Spacemen 3, van de partij. Op zich geen verrassing want de Engelse cultmuzikant speelde ook al mee op Reset.

Zoals verwacht hoor je veel trompetten en baadt alles in een feestelijke stemming. Prettig om te horen, zeker voor een twintigtal minuutjes, maar meer moet het niet zijn, want het wordt al gauw eenheidsworst. Zeker omdat het om twee nummers gaat die drie keer herhaald worden maar telkens met verschillende vocals of die soms gewoon instrumentaal gebracht worden. Maar genoeg azijnpisserij, er is al genoeg ellende in deze wereld.

Reset Mariachi ep is nu al overal digitaal te beluisteren, maar krijgt op 20 september via V2 Records een vinylrelease. Of om het zoals Speedy Gonzales te zeggen: “Arriba, arriba… andale, andale”

Facebook Website