Home ReviewsAlbum Reviews OZEAN – Demo

OZEAN – Demo

by Wouter De Sutter

In de onvoltooide reeks ‘verborgen schatten op zolder’ werd vorige week een demotape van de Californische band Ozean vanonder het stof gehaald en volledig opgepoetst de wereld ingestuurd. Met 24 jaar vertraging, want opgenomen in 1992 door een jonge bende ongeregeld die met elkaar in contact kwam op een show waar Ride en Lush de samenstellende delen waren van de affiche.

Dat valt ook te horen; de 3 tracks laten een typisch shoegaze geluid horen dat moeiteloos vooraan de nineties gesitueerd kan (moet) worden. Ozean doet (heel) hard denken aan Slowdive, maar – eerlijk is eerlijk – op de demotape staan drie hemelse nummers die moeiteloos kunnen concurreren met de grootmeesters. Onbegrijpelijk dat dit zo lang een goed bewaard geheim is gebleven.

De nummers mogen dan al een kwarteeuw oud zijn en de uitkomst vormen van een bekende formule; helemaal gedateerd klinkt dit niet. Uitzonderlijk fijne melodieën, uitwaaierende gitaarpartijen, knappe Pete Hook-achtige baslijnen, Ozean had het allemaal. Alles perfect op sleeptouw genomen door Lisa Baer, de zangeres van dienst die na de Ozean-periode kennelijk met de Noorderzon verdween, want haar naam zei ons driewerf niks.

Ozean was een kort leven beschoren. Van de demo, opgenomen op Digital Audio Tape (DAT), werd een klein aantal kopieën gemaakt op cassette. De ‘release’ vond zo enkel de weg naar de inner circle van vrienden en familie. En nog voor de band kon opgepikt worden was die al weer verleden tijd. Gelukkig wordt de enige ‘worp’ alsnog de wijde wereld ingestuurd. Voorlopig enkel te downloaden via Bandcamp. Alle opbrengsten worden geïnvesteerd in een vinylversie van het materiaal.