Home ReviewsAlbum Reviews OWANN – State Of Mind (Wool-E Discs).

OWANN – State Of Mind (Wool-E Discs).

De huidige perikelen over ons klimaat werken ook als een inspiratiebron voor muzikanten en kunstenaars. Owann, het project van Johan De Paepe, vertaalt zijn beroeringen en bezorgdheden in een derde cd State Of Mind. Als amateur fotograaf, bergbeklimmer en wandelaar, zag Owann in een tijdspanne van tientallen jaren, het krimpen van de Alpengletsjers met eigen ogen. De veranderingen van de natuur onder invloed van de mens lieten hem niet meer los…

Owann

State of Mind is een ode aan onze blauwe planeet. De elektronische muziek op deze cd  is een combinatie van op Berlijnse school gebaseerde sequenties en ambient soundscapes. De cd start met een donkere filosofische ondertoon maar met mooie reis in het vooruitzicht. De muzikale omgevingsgolven worden expressief geladen met diepe emotionele geluidseffecten en slepen de luisteraar mee in de geestestoestand van Owann. Zachte melancholische pianogolfjes vormen de tastbare spanningen in het bewustzijn. Zweverige en kleurrijke soundscapes stellen  de gevaarlijke vooruitzichten voor die ons eigen universum dreigen te verstikken. De wegebbende elektronische klanken vormen een combinatie van hoop en wanhoop.

Op Varanasi wordt een etnische sfeer tevoorschijn getoverd met het gebrabbel  van een menigte die bol staat met gemengde gevoelens. Deze track is gecomponeerd en uitgevoerd met de Britse ambient-gitarist Cousin Silas. Varanasi vertegenwoordigt het menselijke leven met een oproep tot actie, een daad om ervoor te zorgen dat deze mompelende stemmen van de mensheid niet vervagen in een mogelijk kritieke toekomst.

Het album besluit met The Blue Planet, een verbluffende ode aan de Aarde, zwevend op betoverende soundscapes en sequenties eindigt deze emotionele en filosofische release. State of Mind  is net als zijn voorganger Eternal Return, een prachtig stukje, rustige elektronische muziek (stijl Tangerine Dream), dat groeit met elke luisterreis. We werden hier toch even stil van.