Home ReviewsAlbum Reviews OUBYS – The Black Land Sessions (Eigen beheer)

OUBYS – The Black Land Sessions (Eigen beheer)

Wannes Kolf brengt onder de naam Oubys al meer dan tien jaar interessante rimpelingen in het elektronische muziek spectrum uit. Met sequenties en ambient soundscapes verkent Oubys de oorden van het onderbewustzijn die tijdens het diep beluisteren een eigen leven gaan leiden en krassen in de synapsen achterlaten.

The Black Land Sessions zijn de oorspronkelijke bronopnames voor Blackland 2, het laatste nummer op de debuut lp Terra Incognita (Testtoon Records 2006). Wannes Kolf besloot de veertien jaar oude geluidsbanden, die in een toestand van verval waren, opnieuw te beluisteren. Hij maakte er werk van om de opnames te bewerken en te verbeteren met nieuwe veldopnames. En het resultaat mag er meer dan zijn. De digitale re-release bevat twee lange tracks die betoverende soundscapes laten horen.

Met repetitieve elektronische golven wordt de spanning in de tracks opgedreven. De ambient structuren hebben een mysterieuze donkere rand die versterkt wordt door de veldopnames en effecten. De ijle atmosfeer kabbelt rustig doorheen de oortjes en tatoeëert lichtjes het emotioneel geheugen dat er een onuitwisbare herinnering bij krijgt.  Oubys haalt met The Black Land Sessions tijdloze geluiden uit de vergeetkelder die niet alleen een verhaal brengen maar ook nog eens het fantastische elektronische kleuren pallet van deze Limburger bloot leggen. Verplicht voer voor de liefhebbers van scherpe ambient met een iets duistere inhoud.