Home ReviewsAlbum Reviews ONEIRICH – Fall (Noctivagant)

ONEIRICH – Fall (Noctivagant)

Uit de Brugse Reitjes ontsnappen er van tijd tot tijd wat broeierige klankdampen van Oneirich. Niets waar we ons eigenlijk zorgen moeten over maken. Integendeel, de laatste uitwasemingen van de Brugse slaapkamermuzikant Bram Hagers werden terug door Noctivagant opgepikt. Na Kelipot (2019) is Fall zijn tweede fysieke uitgave op het Amerikaanse dark ambient label. Oneirich is ook de samensteller van het mediaplatform The Kult of O met radioshows als Horae Obscura, The 9 en Adamantis & Obscurum Noctis.

Fall is een sinistere geluidstrip geworden die geïnspireerd werd door het boek Fall Division geschreven door Talon (Tommy Åberg). Hagers werd bij de keel gegrepen door de gebundelde woorden over een constructieve misantropie die zich richt naar de spirituele mens van de 21ste eeuw. Het boek oppert een raadselachtige visie over de scheiding van de individuele en collectieve mensen. Hagers vertaalt duidelijk de persoonlijke gedachten en de collectieve angstpsychosen (die in het boek aan bod komen) naar onheilspellende geluidsweefsels.

Het album hakt zich diep vast met intense duistere drones die afgewisseld worden met etherische momenten van verlichting en pijn. Opvallend is de diepe keelzang en het gefluister op Laathal (we dachten onmiddellijk aan Ashtoreth). Het gebruik van industrieel geritsel en machinaal geschuur produceren ranzige sferen van chaos die tussen de mysterieuze elektronische resonanties opduiken. Fall bevat een duidelijke rituele dark ambient achtergrond die verscherpt wordt met industriële pulsen.

Fall is een griezelig fascinerend auditief eerbetoon aan Fall Division en de auteur Talon geworden. Dit diepe spirituele klankavontuur weekt de luisteraar los van de realiteit naar de donkere wereld van Oneirich. De liefhebbers van duister gefluister gaan hier zeker van smullen. Het boek Fall Division is te verkrijgen op de website van Cyclic Law.

BANDCAMP / CYCLIC CLAW / THE KULT OF O