Home ReviewsAlbum Reviews ONCE – Butterfly Effect

ONCE – Butterfly Effect

Wat gebeurt er als je als jonge muziekfanaat op 300 meter van de Pukkelpopweide woont? Juist, dan pak je zelf de instrumenten op en start je een eigen band en hoop je dat je op een dag ook op die heilige plek mag staan, al was het maar om je liefje te kunnen imponeren. Een dikke twee jaar geleden besloten Guillaume, Sander, Andreas en Mattice om als Once door het leven te gaan. Een beslissing waar ze tot nu toe nog geen spijt van hebben gehad want met hun gebalde indierock hebben ze al in de grote zaal van Het Depot gestaan, of wisten ze een plekje te bemachtigen op festivals zoals Genk on Stage, Absolutely Free Festival en Zonhoven Trapt Door.

En nu is die volgende stap er, iets uitbrengen zodat de fans er thuis ook wat aan hebben. Het resultaat valt te horen op een ep waar vier nummers op staan en die zoals dat hoort in moderne tijden overal te streamen valt.

De band zelf goochelt wel met namen als Arcade Fire of Arctic Monkeys, de vraag is of dit wel moet. We bedoelen maar dat ieder indiebandje wel door dit soort bands werd gebeten, en al bij al kan Once toch teren op een eigen geluid en dat is waar je uiteindelijk mee kan scoren.

Nog iets meer stevig doorgaan en dat zal hun zonder twijfel lukken, want op deze ep staan vier indiesongs die als een huis staan. Indierock maar met veel tragiek erin, en ook al zal het nooit de bedoeling geweest zijn komen ze bij momenten zelfs in een 80’s-sfeertje van The Smiths of zelfs (mocht je ze nog kennen) Lloyd Cole & The Commotions terecht. Eppo, leest u dit?