Home ReviewsAlbum Reviews OKKUPEERDER – Ergens Onderweg (Eigen Beheer).

OKKUPEERDER – Ergens Onderweg (Eigen Beheer).

Het Gents/Brusselse hiphop collectief Okkupeerder heeft ons twee jaar geleden verrast met de debuut-ep Kaap De Goed Hoop, waar hiphop op stond met een fris eigen geluid. De originele aanpak van de Nederlandse rap van Wietse Van Daele gecombineerd met de Franse rap van Giovanni Baudonck werkt erg goed. Ook muzikaal brengt Okkupeerder iets origineels: groovy funky jazzy nummers die in de lijn liggen van STUFF. Nee, geen cleane producties die vol samples zitten voor deze zeskoppige band.

Met de single In De Mix uit deze ep waren we al volledig mee. Een geweldig nummer met een heerlijke groove waar je niet bij kan stilzitten. Demi klinkt iets donkerder dan de single maar ook hier is de aanstekelijke groove niet te negeren. De poetry slam van beide rappers in deze track zit zo ongelooflijk strak. Ook al worden we even gestoord door de bestelling van de band in een frituur, wat op zich wel een leuke insteek is, we verliezen de aandacht niet.

De intro van Floes doet aan Rage Against The Machine denken, maar als die wegvalt krijgen we weer het typische funky Okkupeerder geluid. Met het titelnummer neemt deze zeskoppige band wat gas terug, het nummer handelt over de vluchtelingenproblematiek. Bij King Kong krijgen ze de hulp van de rappers Lobo El, Jeremiah Jackson en Kwame Mülzz voor deze ode aan de vrouw. Afsluiter van de ep is 1000 Verhalen, een duistere, soul-volle song.

Okkupeerder heeft met Ergens Onderweg een fijne plaat afgeleverd, ze halen het niveau van de aanstekelijke songs van Anderson Paak en mengen dit met het eigenzinnige jazzy geluid van STUFF. Straffe kost!! Okkupeerder is de toekomst van de Belgische hiphop!

Okkupeerder kan je aan het werk zien op:

23/03 – Stelplaats, Leuven
29/03 – Cultureel Centrum, Mechelen