Home ReviewsAlbum Reviews NEON ELECTRONICS – Mondriaan (Oraculo Records / Dancedelicd).

NEON ELECTRONICS – Mondriaan (Oraculo Records / Dancedelicd).

Wat bij de start van Neon Electronics in 1999 een zijproject leek van Dirk Da Davo (die samen met TB Frank de legendarische elektropostpunkband The Neon Judgement vormde) staat nu volledig in the music picture. Hoewel voor Dirk het maken van mooie liedjes eerder een ironisch toeval was en niet zijn drijfveer, kregen we van Neon Electronics al heel wat knaps te horen.

In samenwerking met Glenn Keteleer (a.k.a. Radical G) en bassist Pieter-Jan Theunis werkte hij zonet zijn nieuwe cd Apollo af, die (in samenwerking met Wool-E shop) verschijnt op 12 april 2019. Met Apollo brengt hij met eigen stem – die je moet volgen en vooral moet laten hóren – een belangrijke, actuele boodschap: “Laat je niet in slaap wiegen door de opium van de media. Er móet gereageerd worden, met de ogen wijd open.”

Dat Neon Electronics als band nooit intacter klonk dan nu, is geen fake nieuws en bewijzen ze nu al met de net uitgekomen ep Mondriaan. Met deze vier tracks krijg je een stevig voorproefje van het aankomende album Apollo.

Met het aftellen naar een lancering, roept Mondriaan meteen het beeld op dat we uit een jong verleden hebben van stedelijke stations. Die plek waar je toen buiten stapte en regelmatig stootte op enkele – vaak religieus geïnspireerde – eenzaten die met bordjes in de lucht luidkeels scandeerden over de manipulatie van ‘het volk’ door het verspreiden van fake nieuws over o.a. de maanlanding. Met grote ogen veroordeelden we ze als ongelovige zwevers die de wetenschap afzweerden.Terwijl de boodschappers rond fake nieuws nu eerder als kritische zieners beschouwd worden. In een hevige stroom neemt het nummer je mee in een gedrevenheid die besluit met een chaotisch, explosief einde, dat op zo’n sterke manier muzikaal gekaderd is, dat enkel Da Davo hier probleemloos mee weg komt.

Het instrumentale nummer El Barranco sleept je met in elkaar opgaande bassen en repetitieve sounds en beats mee in een passionele trip. De gitaren brengen spanning in dit prachtige nummer, waarin ook een sprankel hoop te horen is.

Op de B-kant van de plaat vind je een live-opname (2018) van het nummer Tv Treated.Pulserende beats, scheurende gitaren en scherpe vocals maken deze tot alweer een zeer mooie versie  van he Neon Judgement hit die ons na 30 jaar nog steeds wild dansend in trance kan brengen.

Follow Your Dreams geeft een vol, diep geluid waarin een industrial ondertoon gezet wordt, die door een strak aangehouden, pulserend elektro-ritme enorm dansbaar wordt. In de vocals hoor je dwingende wanhoop die met een koortsige vastberadenheid de boodschap om je droom te volgen opdringt. Wel… laat dat toevallig net onze favoriete bezigheid zijn !

Vier sterke tracks, elk met een eigen elektroziel, met ongemakkelijke waarheden en passie.

Vanaf 14/1 kan je de ep Mondriaan  verkrijgen via Spotify en op vinyl.

Het nummer Mondriaan kan je bij deze alvast al in een live-versie beluisteren.