Dadaist Tapes heeft met hun unieke concept gedurende twee jaar een bescheiden strijd tegen het kapitalisme gestreden. Release na release werd in reeksen van 25 of 50 cassettes onder de auditief hongerige massa verdeeld. Helaas komt aan alle mooie dingen een einde en zal het in juni 2022 zijn dat de laatste Dadaist Tapes release het levenslicht ziet. Gelukkig zijn er anderen die hun muzikale strijd tegen kapitalisme en conformisme verwoed verderzetten, waaronder de jongens van Rage Against The Machine om maar een voorbeeld te geven. Power to the people schreeuwen ze uit terwijl ze 100 euro voor een zitplaats vragen. Lang leve de kleine man!
Maar goed, over naar de nieuwe Dadaist Tapes tape. Voor deze release deed Jef Mertens beroep op de New Yorkse Muyassar Kurdi en ook hier komt het label wederom verrassend uit de hoek. Wie het traject van Dadaist Tapes wat gevolgd heeft, weet dat vocalen eerder een zeldzaamheid zijn binnen de catalogus, op Birth Of A Thousand Moons is het echter al snel duidelijk dat de vocalen de spil van deze nieuwe release vormen.
De instrumenten die we op de tape te horen krijgen, zijn voornamelijk elektronisch getint. Bij tracks zoals Their Love Surrounds You, Makes Me Crazy en Wind & Rain krijgen we bij momenten zelfs impressies van vertraagde, elektronische Soulwax-achtige tracks. Het valt op dat het doorheen de tracks, voornamelijk, diepe, elektronisch getinte geluidslijnen zijn die de nummers vullen. En hoewel deze geluidslijnen bijzonder prominent aanwezig zijn, worden ze gekenmerkt door een sterke terughoudendheid. Drone-achtige, meditatieve sferen dienen zich dan ook meer dan eens aan doorheen deze cassette.
Los van het gebruik van elektronica wordt er op tracks zoals Hit The Pavement en Wind & Rain ook geëxperimenteerd met cello in een, geslaagde, poging om de nummers van extra nuance te voorzien. En net als we denken een lijn te kunnen trekken in de cassette krijgen we My Love Knows ter ore. Het voorgenoemde slotnummer mag dan wel bekende elementen bevatten, tegelijkertijd lijkt het ook wat de vreemde eend in de bijt. Vintage computerspellen, bellen en een gevoel van vertragende en versnellende turbines lijken inherent aan dit experimentele einde van de cassette.
Dat Kurdi een groot vocaal bereik heeft, laat ze doorheen de tape duidelijk horen. Hoewel de vocalen zich bij momenten wel onder water lijken af te spelen, is het vooral een gevoel van weidsheid dat de tracks domineert. We merken al snel dat Kurdi een zekere diepgang en geladenheid in haar stem heeft; bij opener Their Love Surrounds You kunnen we bij aanvang zelfs niet anders dan even de reflectie naar Ian Curtis te maken. In onder meer What More Do You Want en Makes Me Crazy experimenteert Kurdi dan weer met vocale harmonieën en hoge sopraan uithalen die ons al snel duidelijk maken dat we hier niet met zomaar een doorsnee zangeres te maken hebben. In Hit The Pavement krijgen we dan weer eerder een jazzy feel door de frasering van de zang.
Dat Kurdi met haar vocale capaciteiten heel wat auditieve en gevoelsmatige registers kan aansnijden, is overduidelijk maar bovenal lijkt ze ook zeer bewust om te gaan met die capaciteiten. Los van het feit dat ze met haar zang een contrast brengt tegenover de diepe elektronische tonen is het ook met diezelfde vocalen dat ze diepgang en variatie in de nummers brengt.
Ook met deze release weet Dadaist Tapes ons wederom te verrassen. Het concept muziek kan zoveel meer zijn dan wat we er zelf van maken en dat wordt met deze release nog eens extra in de verf gezet.
Dadaist Tapes heeft de gewoonte om af en toe voor een dubbele oplage te kiezen en dat was met deze release niet anders. Na twee jaar heeft het label echter voldoende volgelingen achter zich geschaard om ook dit aantal in een mum van tijd de weide wereld in te sturen. Was je ook dit keer weer te laat om één van de tapes te bemachtigen? Niet getreurd, hieronder vind je alvast enkele relevante links om je van de volgende tape te verzekeren.
DADAIST TAPES: WEBSITE – BANDCAMP – INSTAGRAM
MUYASSAR KURDI: WEBSITE – BANDCAMP – FACEBOOK