Home ReviewsAlbum Reviews MUSE –  Absolution 20th Anniversary (Taste)

MUSE –  Absolution 20th Anniversary (Taste)

by Luminous Dash

Tekst: Dillian Penel

Muse brengt volgende maand een reissue uit van hun derde plaat Absolution naar aanleiding van de 20e verjaardag ervan. Tijd vinden wij om even terug te gaan naar die plaat en nog eens ons licht te laten schijnen over waarom ze nog steeds de moeite waard is. Dé artistieke piekperiode van Muse is nu eenmaal van 2001 tot 2006 en daar valt deze perfect middenin.

De hoes is van Storm Thorgerson. De man achter de legendarische hoezen van Pink Floyd. Op deze reissue zet men een vrouw bij de man die oorspronkelijk alleen naar boven keek. Single Stockholm Syndrome is een stevige rocker die een paar maand voor het album uitgebracht werd een weinig inkijk gaf in hoe de nieuwe precies zou klinken. Op het moment dat de plaat uitkwam, samen met het één week eerder verschenen Time Is Running Out (uitstekende single) kregen we er al wat meer zicht op. Het was een album dat voortborduurde op wat we op Origin Of Symmetry te horen kregen. Aangezien dat album een echte bom was, kun je dus meteen al stellen dat de verwachtingen wel groot waren voor deze opvolger.

Zo is Falling Away With You mooi om daarna weggeblazen te worden door, de latere derde singel, Hysteria. Een song die naast knallen ook en vooral meegeeft dat we maar één keer leven. Even denken we flarden Phantom Of The Opera te herkennen in Blackout maar de weerbarstige pianomelodie werkt. Slechts eenmaal menen we een tussendoortje te horen. En dan bedoelen we een lied die ons niet veel doet. Dat is dan Butterflies & Hurricanes dat wel nog als zesde(!) en laatste single zou uitgebracht worden een jaar later.

Onze algemene conclusie toen was enerzijds dat deze Absolution een sterk album was maar wel heel erg Origin Of Symmetry II aanvoelde. Anderzijds blijkt dat het, twintig jaar later, echt wel een straffe plaat was die bevestigde dat de band toen ijzersterk materiaal uitbracht en die nu nog steeds fris klinkt. Ze kan trots naast Origin Of Symmetry gaan staan.

Wie deze plaat wil (her)ontdekken krijgt er, naast de geremasterde audio, nog heel wat lekkers bij. Nooit eerder uitgebrachte live opnames uit die periode, een q&a met de band over de problemen bij het opnemen maar ook de sociale omstandigheden uit die tijd die dienden als inspiratiebron. Ook demo’s en foto’s mogen niet ontbreken. Kortom genoeg lekkers voor de fans en ook zeker een mooie instap voor diegenen die deze band nog niet goed kennen.

Je kan de Muse Absolution XX Anniversary Deluxe Boxset bestellen via deze link.

Facebook Instagram