Home ReviewsAlbum Reviews MORTIIS – Spirit Of Rebellion (Dead Seed Productions).

MORTIIS – Spirit Of Rebellion (Dead Seed Productions).

Mortiis (Håvard Ellefsen) heeft een grote groep diehard fans die hij ook al een paar keer de gordijnen injaagde met zijn eigenwijze releases. Toch blijft deze koppige Noor al bijna dertig jaar lang zijn eigen ding doen. Ooit begonnen als bassist bij de legendarische black metal band Emperor, waar hij een grote invloed had op het gebruik van donkere beklijvende synthesizer melodieën in dit extreme metal genre. Hij verliet hij de groep in 1992 en werd als solo artiest de grondlegger van een nieuwe vorm van fantasierijke dark ambient, ook dungeon synth genoemd.

Cover © Mortiis

Spirit Of Rebellion is een nieuwe interpretatieve uitbreiding en voortzetting van het in 1994, op vinyl uitgebrachte Ånden som Gjorde Opprør (de cd kwam in 1995 uit). Deze opname heeft de tijd niet overleefd en klinkt melig en gedateerd. Mortiis combineerde zijn ervaringrijk talent met de laatste technologische mogelijkheden om tot een modernere en versie te komen van deze verouderde klassieker.

De twee lange tracks klinken verrassend fris en hebben zowel inhoudelijk als in sfeer heel wat veranderingen ondergaan. De filmische kerker-synth werd dieper uitgewerkt en van een nieuwe vernislaag voorzien. Het eerste nummer (A Dark Horizon) klinkt wat onsamenhangend door het veelvuldig verspringen van stijl en aanpak. Soms hadden we het gevoel dat we naar losse composities zaten te luisteren. De eeuwige trol kanaliseerde zijn terugkerende demonen wat steviger op het tweede nummer (Visions Of An Ancient Future) dat minder hoogtes en laagtes vertoond. Er werd heel wat geknipt en geplakt. Op beide tracks wisselen diepe (industriële) beats af met koormelodieën, zachte mysterieuzere stukken en traditionele bombastische synths.

Mortiis heeft blijkbaar de smaak terug te pakken, zijn griezelige en folkloristische aanvoelende composities kregen een nieuwe uitlijning, die toch voor de artiest, tot een compleet nieuwe plaat leidde. Interessant is dit allemaal wel maar we hopen dat Spirit Of Rebellion het oude Mortiis vuur uit de Era I tijd terug kan aanwakkeren en zo werkelijke nieuwe creaties kan afleveren. Oude paarden met nieuwe hoeven beslaan, blijven oude paarden.