Home ReviewsAlbum Reviews MISANTRONICS – Creepsmas (Zamp Makely)

MISANTRONICS – Creepsmas (Zamp Makely)

Elektronisch muzikant Serge Timmers houdt zich de laatste tijd meer bezig met boeken schrijven dan met muziekjes fabriceren. We kennen hem niet alleen onder de alias Misantronics. Hij heeft ook al interessant werk uitgebracht als Mint Narcosis en Anunada. De verleiding was blijkbaar te groot bij Timmers om toch nog iets onder de naam Misantronics in elkaar te blikken. De naar Lier verkaste Hasselaar daagt met Creepsmas maar al te graag de artiesten (en de fans) van bekende kerstliedjes uit.

De Creepsmas release omvat drie versies. De oerversie bestaat uit een palet elektronische golven waar de ‘jingle bells’ lustig lawaai maken in een net iets sinistere atmosferisch omgeving. Het lijkt wel of we rondlopen op de kerstmarkt in Brugge of Sluis waar de beiaardier één of andere pandemietje aankondigt. De melancholische kerstklanken worden in het tweede nummer in een griezelige downtempo-remix verwerkt waarbij de nodige experimentele resonanties de puinhoop op deze planeet accentueren.

Op de Anunada-mix probeert Timmers zijn spookachtige kerstsferen wat vrolijker te maken door drum-‘n-bass patronen te gebruiken. Het gaat er zelfs heel etherisch aan toe. De koren op deze track zorgen voor een ranzige tegenstrijdigheid van hoop en ellende die tussen de beats verschijnt. Creepsmas is een uitdagende en eigenzinnige noot geworden tussen al dat melige kerstgeknaag. Eindelijk nog eens paar sappige kerstliedjes voor de vleermuisjes onder ons.