Home ReviewsAlbum Reviews MINES FALLS – Mines Falls

MINES FALLS – Mines Falls

Mines Falls is de band rond de broers Carson en Eric Lund die in 2018 debuteerde met het prachtige album Nepenthe. De Lunds halen hun inspiratie uit de natuur van de Californische Eastern Sierra en de Mojave woestijn. Ze maken naar eigen zeggen ijzige piano ballads die ze invullen met soundscapes. Op deze nieuwe plaat hebben ze verhalen gezet over politieke agressie en weemoedige herinneringen.

(c) Mines Falls

Het album opent met het donkere Passenger Door, daarmee weet het duo ons onmiddellijk te boeien met knappe en originele arrangementen en de indrukwekkende, weemoedige stem van Carson. Ook bij het iets toegankelijkere Red Moon, Car Wreck brengen ze samen iets heel unieks en sfeervols. Bij Low Moon Rising horen we een combinatie van Radiohead en James Blake. Met zo’n referentie weet je dat deze gasten sublieme dingen kunnen neerzetten.

Het nummer Nightingale doet ons een beetje denken aan Elbow. Deze compositie heeft dezelfde opbouw en bijzondere wendingen die Guy Garvey en co ook zouden kunnen geschreven hebben. De single Hey Mother is weer wat radiovriendelijker en daar kleurt het duo meer binnen de lijnen, het blijft echter nog steeds een heel boeiende song. Sirens is een aangrijpende piano ballad die je echt bij de keel grijpt, prachtige song!

Cowards is opgebouwd rond een pianostuk dat in het begin blijft terugkomen. In het midden verandert het nummer volledig en krijgen we iets heel bijzonders met psychedelische stukjes. Bijna zes minuten lang weet het duo de spanning erin te houden. Ook met From Behind Glass weten ze ons te verrassen met heel bijzondere combinaties die samen magisch klinken. De mooie piano ballad Lifeboat sluit deze straffe plaat af. Het enige nummer van het album dat vrij puur is, ook al zit er hier en daar toch nog een vreemde soundscape bij.

Als je houdt van melancholische songs met unieke soundscapes zoals James Blake en Rhye, dan ben je bij Mines Falls aan het juiste adres. Met deze titelloze plaat pakken de broers Lund je volledig in met unieke arrangementen, boeiende songs en een zanger met een intense stem.