Home ReviewsAlbum Reviews MIND RAYS – Nerve Endings (PunkSlime Recordings)

MIND RAYS – Nerve Endings (PunkSlime Recordings)

by Wouter De Sutter

Toegegeven, wij zijn nogal fan van Mind Rays. De band kwam op Luminous Dash al meer dan eens aan bod. Niet verwonderlijk, de wild uitslaande mix van sixties garagerock en primitieve seventies punk die het viertal serveert valt maar erg moeilijk te weerstaan. Adrenaline en opwinding verzekerd. Vooral de heftige live shows spreken tot de verbeelding. Never a dull moment met Sis en co.

Na ruim drie jaar dient de langverwachte debuutplaat zich aan onder de vlag Nerve Endings. Zoals te verwachten viel: een hevig wapperende vlag, tien tracks en 22 minuten lang. Vorig jaar DIY-wise opgenomen in de eigen repititiehonk op nauwelijks twee dagen tijd. A low budget enterprise in de beste punktraditie. Uitgegeven door het Britse label PunkSlime Recordings.

Het resultaat mag er vast en zeker zijn. Dat vinden trouwens ook de bandleden die uitdrukkelijk de ruw-rauwe sound ambieerden die uiteindelijk zijn weg naar de plaat vond. “Het klinkt helemaal zoals we het wilden” zei frontman Sis enkele dagen geleden nog. Wat er ook van zij, de deugddoende raw power die de Mind Rays concerten kenmerkt werd accuraat gecapteerd.

Nerve Endings stelt geen moment teleur. Met uitzondering van het geinige gepingel in Dulling Senses dat meer weg heeft van een inside joke, niets dan songs met een flink stel ballen. Hard vooruit, zonder complexen maar – en niet onbelangrijk – het gevoel voor melodie wordt nergens uit het oog verloren. Alles gekoppeld aan fijne hooks en breaks. Gebrek reliëf en variatie kan je de jongens maar moeilijk verwijten.

Het album geldt in zekere zin als een ‘best of’ so far. Niet alles mag ‘nieuw nieuw’ heten. Nummers als We See – fantastische staccato gitaar trouwens – en Radiate staan al langer op de playlist dan vandaag. Een probleem vormt dat niet, want de match met het nieuwe(re) materiaal is perfect. Eén van de nieuwe nummers Demuie– zo genoemd naar één van onze favoriete Gentse stadsdelen (*) – zorgt waarschijnlijk nog voor de meeste vonken en vuur. Klinkt als een kort, maar gezellig onderonsje tussen The Kinks en The Ramones en zo is het waarschijnlijk ook bedoeld.

Volgende week vrijdag (31/03) staat de Gentse release show op het programma. Support wordt voorzien door DRS en het alles verschroeiende noise duo Youff. Plaats van afspraak: De Koer in de Meibloemstraat. Ook gekend als het wild tikkende culturele hart van de Brugse Poort, de natuurlijke habitat van de band.

Dat aankomend feestje staat al geruime tijd genoteerd in ons balboekje. Nu het uwe nog. Tickets 8€. Eerste band: 20u. Be there!!!

(*) voor de slechte verstaander: De Muide, hood van Iron Muide en café De Viking.