Home ReviewsAlbum Reviews MICHEL VRYDAG MAPPING ROOTS – First Daylight (Unit Records)

MICHEL VRYDAG MAPPING ROOTS – First Daylight (Unit Records)

Bassist Michel Vrydag vormt samen met pianist Bram Weijters (Hamster Axis, Tuesday Night Orchestra) en drummer Daniel Jonkers een welgemutst jazz trio dat zichzelf Mapping Roots noemt. Vrydag is hiermee niet aan zijn proefstuk toe want de man speelde al op vele nationale en internationale podia in eigen en andermans band. Jazz, rock, folk, Afrikaanse muziek en metal zijn hem niet vreemd. Een man van de wereld dus die weet hoe hij uit een stuk of wat (vijf om precies te zijn) strak opgespannen stukken ijzerdraad ongelooflijke muziek kan toveren.

Met zijn trio Mapping Roots gaat hij op zoek naar de betekenis van plaats, een begrip dat relatief wordt als je de wereld al eens rondreist. Ze willen levende, organische, lichtgevende muziek maken, open naar de wereld en gevoed door improvisatie. Slagen ze daarin? Helemaal!

Een dubbel-cd lang horen we opgewekte, open, rond piano opgebouwde jazz die een optimisme uitstraalt die erg aanstekelijk werkt. Twee cd’s, elk met een eigen, licht verschillende muzikale invalshoek. Vooral op de tweede cd wordt er al eens wat elektronica gebruikt (lazen we) al valt dat nauwelijks op. De basisingrediënten blijven onveranderd. Vrijdag gebruikt zijn bas de ene keer als ritmisch onderlaag onder de piano dan weer als soort van – haast machinale – arpeggiator. Evenzeer neemt hij hier en daar de melodielijn over of speelt hij in in perfecte synchronisatie met de piano.

Vooral in de ritmiek van een toch wel erg indrukwekkende Daniel Jonkers horen we de internationale invloeden al wijkt het trio nooit erg ver af van de geëffende jazzpaden. Het album is een understatement van ingehouden extase, uitgevoerd door drie muzikaal zeer welbespraakte heren die waarschijnlijk nog nooit in de maat 4/4 gespeeld hebben.

FACEBOOK