Home ReviewsAlbum Reviews MEROPE – Salos (Granvat/STROOM.tv)

MEROPE – Salos (Granvat/STROOM.tv)

Het Litouws-Belgisch-Franse trio Merope kreeg sedert hun vorige plaat Naktès ten volle onze aandacht. De dromerige stijl die het drietal verweeft met hun eigen interpretaties van Litouwse volksliederen, produceert een bevredigende en doortastende luisterervaring. Onze sympathieke landgenoot Bert Cools (gitaren, synths en elektronica) vormt al geruime tijd een hecht blok met de getalenteerde Litouwse zangeres Indrė Jurgelevičiūtė (die ook het Litouws snaarinstrument kanklės bespeelt) en de Franse bansuri fluit speler Jean-Christophe Bonnafous.

Salos is het logische vervolg op hun vorige werk. Het auditief landschap op deze release wordt nog mooier door de samenwerking met het Vilnius Chamber Choir Jauna Muzika. De ingetogen nummers glooien in dromerige, ruimtelijke sferen door de prachtige koorgezangen. Zangeres Jurgelevičiūtė zingt helend en rustgevend als een sprookjesfee tussen haar engelen. Haar stem is een streling voor de oren en raakt verfijnd diep de luisteraar. De mooi uitgewerkte arrangementen en melodieën versterken de draagwijdte van de warme en met emotie geladen nummers.

Merope stijgt met Salos op wonderbaarlijke wijze muzikaal boven zichzelf uit. Hun folk ambient brengt rust en stimuleert het staren naar de ons omringende natuurelementen. Het aanschouwen van wolken en ondergaande zon verandert van dimensie met de klanken die dit gezelschap produceert. Salos is zowel op cd als op vinyl verkrijgbaar en wordt verdeeld via Granvat en STROOM.tv. We schrijven dit zelden neer maar dit klein meesterwerkje vol schoonheid kunnen we niet anders dan warm aanbevelen. Luister en geniet.